"سعد الحریری" بر تشکیل دولت اصرار دارد/ سایه تنش‌های داخلی و خارجی بر تشکیل کابینه لبنان

شنبه 20 دی 1399 - 14:44

نخست‌وزیر مکلف لبنان از تعطیلاتش دست خالی و بدون کسب هرگونه حمایتی برای تشکیل کابینه جدید برگشته است. آیا او از تشکیل دولت انصراف می‌دهد؟

العالم- لبنان

تمامی عوامل برای در تنگنا قرار دادن تشکیل دولت به ریاست سعد الحریری ایجاد شده است. چالش‌ها جدید نیست بلکه "مین‌هایی" هستند که قبل از مکلف شدن الحریری در 22 اکتبر سال گذشته کاشته شدند ولی سخن درباره آنها بار دیگر بعد از سفر هفته گذشته نخست‌وزیر مکلف به امارات، ازسرگرفته شده است.

از همان ابتدا، سوالاتی درباره موضع کشورهای عربی خلیج‌فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات در قبال تشکیل دولت لبنان مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا این کشورها "پوشش عربی" که الحریری به دنبال آن است را فراهم خواهند کرد یا اینکه به محاصره سیاسی و اقتصادی لبنان ادامه خواهند داد؟ پاسخ اینگونه است که این کشورها هیچ تفاوتی میان لبنان و حزب‌الله قائل نیستند و لذا درصدد زمین‌گیر کردن حزب‌الله از طریق "دور کردن آن" از همپیمانانش است به همین خاطر، "میشل عون" رئیس‌جمهور و جریان "ملی آزاد" به طور هدفمند مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیگر زمان سخن گفتن درباره "تمایل" عربی یا غربی به آوار نشدن نظام لبنان بر سر ساکنانش به پایان رسیده است. این بازیگران خودشان را در گروه "دشمنان" تمام لبنان قرار داده‌اند و از نابود کردن لبنان به منظور تحقق اهداف‌شان هیچ ابایی ندارند.

روزنامه "الاخبار" لبنان نوشت، الحریری در سفر اخیرش به امارات با مسئولانی از این کشور دیدار کرد تا حمایت امارات را برای تامین "نیارهای مالی جلب کند و مانع از فروپاشی جریان متبوعش و نهادهای آن شود"، ولی آنها هیچ اعتنایی به نیازهای "شخصی" الحریری نکردند؛ چرا که امارات- و عربستان سعودی- خودشان را ملزم و حریص برای کمک به لبنان جهت خروج آن از بحران مالی‌اش نمی‌دانند به این دلیل که "این دو کشور عربی خلیج‌فارس معتقدند که لبنان متعلق به محور متخاصم آنها در منطقه است".

بر این اساس، امارات و سعودی "علاقه‌ای به حمایت از حکومتی ندارند که حزب‌الله در آن صاحب نفوذ است خواه الحریری نخست‌وزیر آن باشد یا شخص دیگری." این سخن پیامی تلویحی به الحریری دارد مبنی بر اینکه "یا شما طرف ما قرار می‌گیرید و یا اینکه ما نمی‌خواهیم نخست‌وزیر شوی."

اطلاعات روزنامه الاخبار حاکی از آن است که الحریری مسئولان اماراتی را "گول نزده است" بلکه با آنها شفاف بود؛ چرا که او "درصورت عدم تامین کمک‌های مالی موردنیازش"، نمی‌تواند هیچ‌گونه دستاوردی در عرصه داخلی لبنان داشته باشد.

همزمان با این گزارش، خبرهایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه "به الحریری به طور رسمی از سوی طرف‌های عربی خلیج‌فارس اطلاع داده شده است دولتی که او نخست‌وزیر آن باشد، تشکیل نخواهد شد." آنچه باعث تردید شده اظهارات "ولید جنبلاط" رئیس حزب "سوسیالیست ترقی‌خواه" و درخواست او از الحریری برای استعفا است. ولی سیاسیون ذی‌ربط در روند تشکیل دولت، طی ساعات گذشته با رئیس جریان "المستقبل" تماس گرفته و الحریری به آنها تأکید کرده که "جنبلاط این اظهارات را بدون هماهنگی با او مطرح کرده است و او قصد استعفا ندارد."

منابع افزودند: تا این لحظه الحریری همچنان به تشکیل دولت اصرار دارد.

از سوی دیگر، جریان متبوع الحریری افکار عمومی را به این سمت سوق می‌دهد که مشکل در مسیر تشکیل دولت، داخلی است و خارجی نیست و هیچ "وتوی" منطقه‌ای درباره آن صورت نگرفته است چه زمانی‌که الحریری به امارات سفر کرد و یا مهمان "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه بود. خبرگزاری رسمی "آناتولی" گزارش داد، اردوغان و الحریری، روز جمعه در کاخ «وحید الدین» شهر استانبول به بررسی تقویت همکاری سیاسی، اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی و همچنین مسایل مربوط به منطقه پرداختند. بنا به این گزارش، الحریری نیز در این دیدار با طرف ترکیه‌ای درباره راه‌های حمایت از تلاش‌ها برای توقف فروپاشی اقتصادی لبنان و بازسازی بندر بیروت بحث و گفت‌‌وگو کرد. اردوغان در این دیدار بر عزم ترکیه و لبنان برای تعمیق و تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف تاکید کرد و مدعی شد: تلاش‌های ترکیه برای حفظ وحدت مردم لبنان ادامه خواهد داشت.

سفر نخست‌وزیر مکلف لبنان به ترکیه "غافلگیرکننده" بود به‌ویژه اینکه در ظاهر اینگونه نشان می‌دهد که این سفر به مثابه "اعلام قهر" با سعودی و امارات اسد که چند روز پیش از دوستی‌اش با آنها گفته بود.

برخی منابع معتقدند که سفر سعد الحریری به ترکیه، در نزد کشورهای عربی خلیج‌فارس تحریک‌آمیز توصیف نمی‌شود؛ چرا که الحریری "هیچ‌وقت در قبال از دست دادن حمایت‌های مالی شخصی که دریافت می‌کند، ریسک نمی‌کند"، و هرگز بدون هماهنگی با امارات و سعودی، به چنین اقدامی دست نمی‌زند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها