در کمیسیون تلفیق بودجه صورت گرفت؛

اختصاص ۱۴.۵ درصد فروش نفت برای گازرسانی سیستان و بلوچستان و مناطق محروم

اختصاص ۱۴.۵ درصد فروش نفت برای گازرسانی سیستان و بلوچستان و مناطق محروم
شنبه 20 دی 1399 - 15:21

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد که در مصوبه این کمیسیون مقرر شد از محل ۱۴.۵ درصد سهم نفت تا میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام پروژه‌های نیمه تمام گاز رسانی با اولویت مناطق محروم، صعب العبور و استان سیستان و بلوچستان در لایحه بودجه لحاظ شود.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

رحیم زارع و در نشست خبری در مجلس شورای اسلامی درباره مصوبات کمیسیون تلفیق افزود: در نشست امروز مصوبه نخست مربوط به فروش نفت بود که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده بود که در آن آمده بود در حوزه فروش نفت در صورت مازاد فروش داشته باشد، مکلف است درآمد حاصله از آن را در حوزه تملک دارایی به ویژه حوزه حمل و نقل عمومی، دولت الکترونیک، آموزش، سلامت، محیط زیست و تحقیقات هزینه کند که کمیسیون چند موضوع دیگر به آن اضافه کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: زیر ساخت‌های آموزشی، زیرساخت‌های هسته‌ای، تحقیقات کاربردی و عملی در حوزه دفاعی، آب و فاضلاب و طرح‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی از جمله موارد اضافه شده در جلسه امروز کمیسیون تلفیق است.

زارع درباره دیگر مصوبه کمیسیون گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت ۴۰ درصد سهم عوارض از هر متر مکعب گاز طبیعی تعیین کرده بود که در کمیسیون تلفیق با ۵۰ درصد سهم عوارض از مترمکعب و گاز طبیعی برای تامین و استاندارد سازی سامانه گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس از طریق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور موافقت کرد و مناطق محروم، روستایی و عشایری برای این موضوع در اولویت قرار دارند.

وی درباره دیگر مصوبه کمیسیون اظهار داشت: از محل ۱۴.۵ درصد سهم نفت مصوب شد تا میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام پروژهها نیمه تمام گاز رسانی به روستاهایی کشور با اولویت مناطق محروم، صعب العبور و استان سیستان و بلوچستان که کمتر گاز رسانی شده در لایحه بودجه لحاظ شود.

زارع ادامه داد: همچنین هزینه های مربوط به گاز رسانی مدارس و مساجد، حوزه‌های و پایگاه‌های مقاومت و ناجا از همین محل در روستاها قابل تامین است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره دیگر مصوبه کمیسیون اظهار کرد: مصوب شد سهم ۳ درصد نفت در مناطق نفت‌خیز و محروم فقط برای اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای مصرف شود و وزارت نفت برای تهیه الگوی مصرف گاز خانگی برای اقلیم‌های مختلف کشور نیز مکلف شد. همچنین هیات وزیران نیز باید ۲ ماه پس از تصویب قانون بودجه کل کشور آن را مصوب کند.

وی افرود: وزارت نفت مکلف به فروش میعانات گازی به شرکت‌های داخلی پتروشیمی به صورت اعتبار اسنادی داخلی شد. همچنین مصوبه کمیسیون تلفیق برای درآمد حاصل از واگذاری بنگاه‌های دولتی که در موضوع سیاست های کلی اصل ۴۴ بود، مصوب کرد این درآمدها برای تقویت تعاونی‌ها پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره آخرین مصوبه امروز کمیسیون گفت: مصوب شد از معادل ریالی ۲ میلیون تن قیر، ۴۸ درصد برای راه های روستایی، ۲۰ درصد برای آسفالت معابر و بازسازی روستاها با اولویت روستاهای حادثه دیده، ۱۷ درصد برای آسفالت معابر شهرها در اختیار وزارت کشور، سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار بگیرد. همچنین ۶ درصد در اختیار بسیج سازندگی سپاه برای پایگاه ها و پاسگاه‌ها و راه های بین مزارع، ۵ درصد برای نوسازی مدارس و ۴ درصد قیر برای بیابان زدایی و انجام عملیات خاک پوشی سازگار با محیط زیست در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان پیشنهادهای دریافتی کمیسیون برای بودجه ۱۴۰۰ از نمایندگان به چه صورت بوده است، گفت: پیشنهادهای نمایندگان برای لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته بیشتر شده و اگر کمیسیون سه شیفت به کار خود ادامه دهد، امیدواریم موضوع هزینه‌های بودجه تا آخر هفته به جمع بندی نهایی برسد.

زارعی ادامه داد: بعد از مصوبات کمیسیون تلفیق، نمایندگان ۱۰ روز زمان دارند تا پیشنهادهای خود را نسبت به مصوبه کمیسیون ارائه بدهند و بعد از آن در ۱۰ روز کلیات و بعد منابع و مصارف در صحن علنی به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه بعد از مصوبه کمیسیون مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کمیسیون تلفیق چه ایده و برنامه برای مشکلات حوزه مصارف و نحوه مدیریت بازار دارد، گفت: منابع مازاد از ارز ۴۲۰۰ تومانی در درآمدها برای هدفمندی یارانه ها، معیشت و حوزه سلامت هزینه خواهد شد که این موضوع در تبصره ۱۴ بودجه است و هنوز در کمیسیون تلفیق مصوب نشده است. ولی در همین هفته تکلیف آن مشخص خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها