آیا ایران استفاده از سلاح هسته ای را مجاز اعلام کرده است؟

آیا ایران استفاده از سلاح هسته ای را مجاز اعلام کرده است؟
سه شنبه 23 دی 1399 - 20:15

در اقدامی شیطنت امیز رسانه های معاند و به ویژه رسانه های "بن سلمانی" باسوءاستفاده از بخشی از مصاحبه ولایتی در گفتگو با سایت مقام معظم رهبری و تحریف ان کوشیده اند تا موضع ایران در خصوص استفاده از سلاح هسته ای را با تغییری 180 درجه ای معرفی کنند.

العالم _ ایران / سیاسی

در این رسانه ها به نقل از مشاور رهبری ایران آمده است که ایشان تاکید کرده است: استفاده از سلاح هسته ای حرام است اما در شرایط ضروری برای ایران مباح می باشد این درحالی است که در کلام دکتر ولایتی به وضوح تصریح شده است: ما با تعهدی که داریم به ‌‌لحاظ شرعی و بین‌المللی، که رهبر معظّم انقلاب فرمودند سلاح هسته‌ای حرام است، منهای آن هر نوع کاربردی غیر از سلاح هسته‌ای برای ما مباح است و لازم است و ان‌شاءالله انجام خواهیم داد. ما هیچ‌وقت از صنعت هسته‌ای جدا نخواهیم شد و خودمان را محروم نخواهیم کرد.

تاملی در سخن بالا نشان می دهد اساسا میان آنچه دکتر ولایتی عنوان کرده است و آنچه رسانه های معاند مورد استفاده سوء قرارداده اند فاصله ای از زمین تا آسمان وجود دارد و این مساله از زوایای مختلف و به شرح زیرقابل تایید و اثبات است.

اول: دربند اول کلام دکتر ولایتی به شکل مطلق استفاده از سلاح هسته ای ممنوع و حرام معرفی شده است.

دوم: در ادامه تصریح شده است منهای سلاح هسته ای استفاده از این صنعت برای جمهوری اسلامی مباح است.

سوم: اگرچه در انتشار اولیه کلمه "غیر" از قلم افتاده و البته بالافاصله با اعلام پوزش برگردانده شده است اما حتی به فرض عدم حضور این کلمه در متن همچنان سیاق کلی جمله و مفهوم جمعی کلمات هیچ اشاره ای به مباح بودن استفاده از سلاح هسته ای در جمهوری اسلامی ایران نشده است.

چهار: جمع مصاحبه شوندگان در این مجموعه در سایت رهبری (قالیباف، ظریف، لاریجانی، جلیلی، خرازی و صالحی ... که جملگی از صاحبنظران و موثرین در مساله هسته ای ایران هستند) جملگی بر حقوق ایران در برجام و لزوم احیای ان تاکید کرده اند و اساسا سخنی معطوف به تغییر نگاه ایران به استفاده از سلاح هسته ای نکرده اند.

بنابر آنچه گذشت به رسانه های معاند و به ویژه بن سلمانی توصیه می شود اولا سواد رسانه ای خود را بالا ببرند!

ثانیا حداقل به منظور حفظ مخاطبین محدودشان انصاف و صداقت رسانه ای را نصب العین قرار دهند! و بالاخره در زمان های استفاده هایی این چنین مهم که نیازمند دقت در ترجمه است از مترجمین صاحب صلاحیت و آشنا به زبان فارسی (که البته در زمره پناهندگانشان کم نیستند) استفاده کنند.

بدیهی است ایران اسلامی در عمل نشان داده است که در هیچ موردی و هیچگاه نه از کسی برای تعیین و تدوین سیاست هایش کسب اجازه می کند و نه هیچ گاه در لاک محافظه کاری زیست کرده است. این روزها سالگرد شهادت شجاع ترین سردار مسلمان ایرانی در طول قرن های اخیر است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها