به رغم آشتی؛ خنجر امارات بر پشت قطر

به رغم آشتی؛ خنجر امارات بر پشت قطر
جمعه 26 دی 1399 - 13:58

به رغم مصالحه اخیر بین قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کنفرانس العلا عربستان، سایت جاسوسی "اینتلجنس آنلاین" در گزارشی، از قراردادهای چندین میلیون دلاری امارات با شرکت های مشاوره ای سیاسی برای تحریک اروپا علیه قطر پرده برداشت.

العالم - در گوشی

سایت "اینتلجنس آنلاین" به نقل از منابع آگاه نوشت شرکت مشاوره ای Pluteos AG – که مقر آن در سوییس است – برای تحریک اروپا علیه قطر و در راستای تأمین منافع امارات، قراردادی به ارزش میلیون ها دلار با ابو ظبی امضا کرده است.

ریاست شرکت "پلوتیوس ای جی" بر عهده "ساموئل دنیلوویچ"، سرمایه گزار سوییسی است. افرادی چون "آگست هانینگ"، رئیس سابق اداره جاسوسی آلمان فدرال، شاخه جاسوسی خارجی، عضو هیئت مدیره این شرکت هستند. وی اکنون در بخش خصوصی کار می کند.

"هانس ویگمولر"، رئیس سابق سازمان جاسوسی استراتژیک سوییس و "تورستن میلیز"، بنیانگزار شرکت "برفنت ای جی"، از شرکت های پیشگام در زمینه جاسوسی نظامی در آلمان از دیگر اعضای هیئت مدیره این شرکت هستند.

شرکت "پلوتیوس ای جی"، از طریق شرکت "اکویلا ایراسپیس"، متخصص در زمینه خدمات هواپیمایی، - که مقر آن در ابو ظبی است - هم با ابو ظبی همکاری می کند. "دنیلوویچ"، عضو هیئت مدیره شرکت "اکویلا ایراسپیس" است. این شرکت توسط گارد محافظ محمد بن زاید، ولی عهد امارات تأسیس شده است.

این سایت تأکید کرده است که در مقابل دوحه هم بیکار ننشسته است و بنا بر اطلاعات منابع آگاه، قطر برخی محققان را با کمک "پائولو فوسی"، روزنامه نگار ایتالیایی، مأمور تحقیقات ویژه درباره مسائل مربوط به فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) و حمله به خبرنگاران و گروه های فشار وابسته به امارات نظیر شرکت "کورنر استون گلوبال"، متعلق به "غانم نسیبه" کرده اند.

در این گزارش تصریح شده است که بخش خدمات ویژه اطلاعاتی، زیر نظر وزارت امور خارجه سوییس، پیامدهای حوادث جاری در خلیج فارس در امارات را به دقت مورد توجه قرار داده است. سوییس همیشه میزبان و کانون این نوع تحرکات بوده است البته مشروط بر اینکه زیانی به منافع خود وارد نشود.

روزنامه فایننشال تایمز، چاپ انگلیس در گزارشی اعلام کرده است که توافقی که بین قطر و کشورهای محاصره کننده امضا شده است بیشتر یک توافق تاکتیکی است تا آشتی.

ریاض پیش از این از سرگیری کامل روابط بین قطر و کشورهای تحریم کننده یعنی عربستان، امارات، بحرین و مصر را اعلام کرده بود. قبل از آن هم محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان از تمیم بن حمد، امیر قطر – که برای شرکت در کنفرانس آشتی به استان العلا در عربستان سفر کرده بود – به گرمی استقبال کرده بود.

عربستان، امارات، بحرین و مصر در سال 2017 قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و روابط خود را با این کشور قطع کردند.

پربیننده ترین خبرها