رزمایش "پیامبر اعظم(ص)" درسی برای ملت‌های آزادیخواه است

رزمایش
شنبه 27 دی 1399 - 12:21

آمریکا از همان نخستین روز پیروزی انقلاب اسلامی که محاصره فراگیر علیه جمهوری اسلامی ایران را تحمیل کرده، درصدد به زانو درآوردن این کشور بوده است؛ زیرا آمریکا گمان می‌کند که هیچ کشورِ جهان سومی نمی‌تواند در برابر این محاصره دوام بیاورد اما ایران با گذشت چهار دهه از این محاصره ظالمانه، پرچم سفید را در مقابل آمریکا بالا نبرده بلکه به قدرت بزرگ منطقه تبدیل شده است.

العالم- تحلیل روز

آمریکا در ابتدا تلاش می‌کرد که با زیر سوال بردن آزمایش‌های موشکی موفقیت‌آمیز ایران، صنایع نظامی ایران را کم‌ارزش کند. آمریکا هر چند به کرات ادعا می‌کرد که موشک‌های آزمایش‌شده ایران در واقع موشک‌های کره‌شمالی است ولی جهانیان زمانی غافلگیر شدند که آمریکا اعلام کرد برنامه موشکی ایران منافع آمریکا و ثبات در خاورمیانه را تهدید می‌کند"!!. این برنامه موشکی، که تا دیروز برای آمریکا ناشناخته بود، امروز بیشتر از برنامه موشکی مسالمت‌آمیز، آمریکا را به ترس و وحشت انداخته است و این ترس، "دونالد ترامپ" را که در واپسین روزهای ریاست ‌جمهوری ‌اش به‌سر می‌برد به خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای واداشت تا بتواند با ایران درباره موشکی‌اش مذاکره کند!!.

بخشی از قدرت بازدارندگی ایران در مقابل آمریکا و رژیم اسرائیل در مرحله نخست رزمایش "پیامبر اعظم(ص)" تجسم یافته که با رمز مقدس "یا فاطمه الزهراء( ع)" در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد. در این مرحله از رزمایش با بهره‌گیری از نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین و پهپادها، تهاجم ترکیبی به پایگاه دشمن فرضی و انهدام تمامی اهداف تعیین شده انجام پذیرفت. همچنین در این مرحله از رزمایش، پس از حمله پهپادهای تهاجمی بمب‌افکن نیروی هوافضای سپاه از همه جهت‌ها به سپر موشکی دشمن فرضی و انهدام کامل هدف‌ها، انبوه موشک‌های بالستیک نسل جدید سپاه در کلاس‌های ذوالفقار، زلزال و دزفول هم به سمت اهداف تعیین شده شلیک و اینگونه ضربات مهلکی بر پایگاه فرضی دشمن وارد کرد. این موشک‌ها به سرجنگی جدا شونده و قابلیت هدایت در خارج از جو و نیز قدرت اخلال و عبور از سپر موشکی دشمن مجهز شده‌اند.

تحول جدید در رزمایش پیامبر اعظم جمع بین توان جدید موشکی و پهپادها و نیز استفاده از فنآوری هوش مصنوعی بود. پهپادهای جنگی و تهاجمی به فنآوری پیشرفته کنترل و رصد و هوش مصنوعی در هدف قرار دادن با شلیک موشک‌های بالستیکی، مجهز می‌شوند و همین موشک‌ها نیز بعد از مستقر شدن در زمان مناسب، برای تثبیت و پرتاب به کمتر از دقیقه زمان نیاز دارد و در ارتفاعات مختلف به سمت اهداف مشخص پرواز می‌کند.

از دیگر تحولات چشمگیر در این رزمایش، پرواز پهپادهای "شاهد 181" سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آسمان منطقه رزمایش بود. گفته می‌شود شاهد 181 پهپاد شناسایی، ‌مراقبت و رزمی است که نمونه 60 درصد و موتور ملخی پهپاد شاهد 171 یا همان RQ-170 ایرانی است و طی سال‌های گذشته به صورت انبوه در نیروی هوافضای سپاه تولید شده است. این پهپاد با برد 1500 کیلومتر، مداومت پروازی 4.5 ساعت، سقف ارتفاع پروازی 25 هزار پا، دارای بیشینه وزن برخاست 500 کیلوگرم است.

امروز ایران از طریق رزمایش پیامبر اعظم (ص) که با تسلیحات پیشرفته بومی انجام شد، درسی بسیار مهم به ملت‌های جهان داد که خواهان رهایی از سلطه، استعمار و جاه‌طلبی آمریکا هستند. تسلیحات استفاده شده در این رزمایش از همان نوعی هستند که پهپاد غول‌پیکر "گلوبال هاوک" آمریکا را در ارتفاع 20 هزار متری ساقط کرد و بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در عراق را درهم کوبید و ترامپ و نتانیاهو را در موقعیتی قرار داده که جرات اجرای تهدیدهایشان علیه ایران را ندارند. لذا، ملت ایران طی چهار دهه اخیر نه تنها در برابر تحریم‎های ظالمانه آمریکا درمانده و ضعیف نشده‌اند بلکه ایران به دژی محکم در برابر بزرگ‎ترین قدرت‌های نظامی وحشی و متجاوز تبدیل شده است.

سعید محمد

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها