سازشکاران چک الحاق رژیم صهیونیستی به سنتکام را پرداخت می‌کنند

سازشکاران چک الحاق رژیم صهیونیستی به سنتکام را پرداخت می‌کنند
يکشنبه 28 دی 1399 - 17:52

دونالد ترامپ، که در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش به‌سر می‌برد تصمیم گرفت اسرائیل را از حیطه عملیات فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا خارج کرده و آن را به همراه سایر کشورهای عربی در خاورمیانه به فرماندهی مرکزی (سنتکام) ضمیمه کند.

العالم- نظرکده

استراتژیست‌ها و کارشناسان مسائل امنیتی تأکید می‌کنند، هدف اصلی این اقدام آمریکا تامین منافع استراتژی خود و دفاع و حمایت از رژیم‌ها و دولت‌های طرفدار خود و نیز اعمال فشار به دولت‌های مخالف استکبارگری آمریکا است و به عبارتی می‌توان گفت هدف دوسویه؛ یعنی حمایت و فشار است.

استراتژیست‌ها می‌گویند الحاق رژیم اشغالگر به این نیرو یعنی حضور عاملی جدید در استراتژی جنگی آمریکا است که در دو فاکتور خلاصه می‌شود: نخست امکان مداخله نظامی آمریکا برای نجات این رژیم از هرگونه مواجهه، و دوم الحاق نیروهای اشغالگر اسرائیل در این محور به منظور بهره‌برداری از توانمندی‌های کشورهای عربی که با این رژیم عادی‌سازی کرده‌اند.

کارشناسان مسائل امنیتی خاطرنشان می‌کنند، هدف از ایجاد چنین روابط نظامی جدید مهار ایران در منطقه است. علاوه بر این، دولت آمریکا به ریاست ترامپ سعی می‌کند از طریق پیچیده کردن مسائل نظامی، موانعی را مقابل دولت جدید "جو بایدن" و بازگشت آن به توافق هسته‌ای با ایران بگذارد.

به گفته این کارشناسان، این اقدام آمریکا هرگز در راستای منافع کشورهای عربی نیست که به میدانی برای حمایت از رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و لذا بعید نیست که حکام این کشورها و ملت‌ها و فرهنگ و تمدن‌شان در معرض نابودی قرار بگیرند.

برخی کارشناسان نیز بر این باورند که هدف از این تصمیم دولت ترامپ گذاشتن موانعی بر سر راه دولت جدید بایدن است و او هرگز نمی‌تواند تصمیمی را لغو کند که در راستای حمایت از رژیم اسرائیل اتخاذ شده است. جدا از این، بایدن فقط بر مسائل داخلی متمرکز خواهد شد.

کارشناسان امنیتی خاطرنشان کردند، الحاق رژیم صهیونیستی به فرماندهی مرکزی ایالات متحده یا ماندن آن تحت فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا به معادله‌های قدرت در میدان تاثیری نخواهد گذاشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها