اعتراف وزارت خارجه آلمان به بی اثر بودن اینستکس

اعتراف وزارت خارجه آلمان به بی اثر بودن اینستکس
يکشنبه 28 دی 1399 - 19:49

وزارت امورخارجه آلمان اعتراف کرد که سازوکار تجاری اروپا با جمهوری اسلامی ایران، موسوم به اینستکس تا حد زیادی برای ارتباط مالی بی ‌اثر بوده است.

العالم ـ اروپا

اسپوتنیک به نقل ازگزارش دویچه وله خاطرنشان کرده، وزارت امورخارجه آلمان در پاسخ به پرسش یک نماینده ایرانی ‌تبار و عضو حزب سبزها در مجلس آلمان اعلام کرده که ساز و کار مالی اتحادیه اروپا موسوم به "اینستکس" برای مبادله تجاری با ایران همچنان بی ‌اثر بوده و از زمان تأسیس آن در دو سال پیش تا کنون فقط یک مبادله موفقیت ‌آمیز از طریق آن صورت گرفته است.

کانال مالی اینستکس در ژانویه سال ۲۰۱۹ و به دنبال خروج آمریکا از برجام،با هدف ایجاد امکان مبادلات تجاری محدود با ایران به رغم تحریم‌ های آمریکا، از سوی فرانسه، آلمان و انگلیس تأسیس شد.

اما این کانال در عمل موفقیت ‌آمیز نبوده و تنها ۱۴ ماه پس از تأسیس، ایران و اروپا موفق شدند از طریق اینستکس اولین مبادله تجاری و تراکنش مالی خود را انجام دهند؛ مبادله ‌ای که طی آن محموله ‌ای از اقلام پزشکی از اروپا به ایران صادر شد.

خبرگزاری آلمان در گزارشی که روز یکشنبه ۲۸ دی (۱۷ ژانویه) منتشر کرده، آورده، آنتیه لندرت ‌زه‌، یک مقام وزارت خارجه آلمان در پاسخ خود به نماینده حزب سبزها در بوندستاگ، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران مسئول عمکرد ناموفق اینستکس بوده است.

بنابر ادعای این مقام آلمانی پس از راه‌ اندازی اینستکس، شمار زیادی از شرکت‌ های اروپایی نسبت به همکاری تجاری از طریق اینستکس ابراز علاقه کردند و وارد مذاکره شدند.

لندرت‌زه در ادامه پاسخ خود تحقق یک مبادله تجاری را وابسته به عوامل "زیاد و اغلب بسیار پیچیده دانسته و ادعا کرده که طرف ایرانی تاکنون با هیچ‌ کدام از معاملات بعدی موافقت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نماینده حزب سبزها، دولت آلمان را متهم به کم‌ کاری در نجات برجام کرده و گفته که دولت آلمان برای جلوگیری از کارشکنی ترامپ در توافق هسته ‌ای باید همراه با کشورهای اروپایی زودتر، قاطعانه ‌تر و اساسی ‌تر عمل می ‌کرد.

این نماینده مجلس آلمان، نجات توافق هسته ‌ای را در شرایط کنونی با توجه به برخی مخالفت ها در تهران و روی کار آمدن رئیس‌ جمهور جدید در آمریکا "بسیار دشوار" دانسته است.

مجید تخت ‌روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل حدود یک ماه پیش در نامه‌ ای به دبیرکل این سازمان از برآورده نشدن وعده کشورهای اروپایی برای تضمین روابط اقتصادی با ایران و ایجاد سامانه اینستکس شکایت کرده و خواستار اثبات کارایی این سازوکار شده بود.

پربیننده ترین خبرها