سفیر لندن در بغداد: برنامه موشک‌های بالستیک ایران ما را نگران کرده است

سفیر لندن در بغداد: برنامه موشک‌های بالستیک ایران ما را نگران کرده است
شنبه 4 بهمن 1399 - 12:47

سفیر انگیس در بغداد می‌گوید که انگیس تنها نگران برنامه هسته‌ای ایران نیست بلکه موشک‌های بالستیک ایران نیز باعث نگرانی لندن شده است.

العالم - ایران

«استفان هیکی» سفیر انگیس در بغداد در مصاحبه‌ای با شبکه «رووداو» به موضوع برجام در دولت جدید آمریکا و برنامه موشک‌های بالستیک ایران پرداخت.

سفیر انگلیس در پاسخ به سؤالی درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران گفت: «پیش از هر چیز می‌خواهم بگویم که بریتانیا به عنوان یکی از سه کشور اروپایی عضو [در توافق هسته‌ای] نقش مهمی در گفت‌و‌گو درباره توافق هسته‌ای ایران دارد. ما اعتقاد داریم که اهتمام ورزیدن به این توافق بسیار مهم است».

استفان هیکی در ادامه اظهاراتش با متهم کردن ایران به عدم پایبندی به تعهدات برجامی گفت: «ایران باید به وظایفی که بر اساس توافق، برعهده‌اش است، احترام بگذارد و همچنین محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم».

این ادعا در حالی علیه ایران مطرح می‌شود که تهران بارها اعلام کرده که طبق بند ۳۶ برجام کاهش پایبندی تعهدات برجامی با توجه به عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات صورت گرفته است.

استفان هیکی افزود: «ما به دولت بایدن درباره آغاز گفت‌و‌گو درخصوص چگونگی رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید امیدواریم و من شخصا درباره دستیابی به یک توافق خوشبین هستم».

اظهارات سفیر انگلیس در حالی مطرح می‌شود که تهران ضمن رد هرگونه توافق جدید، بر لزوم تبعیت همه طرف‌های برجام به تعهدات خود تأکید کرده است.

هیکی در ادامه با ذکر این ادعا که نقش ایران در منطقه نگران‌کننده است، گفت: «اما برنامه هسته‌ای ایران تنها باعث نگرانی بریتانیا و کشورهای هم‌پیمان [ما] در منطقه نیست بلکه برنامه موشک‌های بالستیک نیز باعث نگرانی است».

ادعای نگران‌کننده بودن نقش ایران در منطقه در حالی مطرح شده است که منابع خبری یمنی بارها از اقدام انگلیس در فروش تسلیحات به نظامیان سعودی برای حمله به شهروندان بی‌گناه یمن خبر داده‌اند.

از سوی دیگر، در گامی که نشان از مداخله انگلیس در امور کشورهای منطقه دارد، رسانه‌های دولتی بحرین، پیشتر، از اقدام لندن در احداث یک پایگاه نظامی در این کشور خبر داده بودند.

استفان هیکی همچنین ابراز امیدواری کرد که درگیری‌های میان ایران و آمریکا در منطقه در دولت جدید آمریکا کاسته شود و گفت‌و‌گوها میان سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) و ایران در ماه‌ها یا سال‌های آینده آغاز شود.

او همچنین ضمن ابراز امیدواری درباره پایان یافتن حملات علیه سفارت آمریکا در بغداد و نیروهای ائتلاف آمریکایی گفت که اختلافات در عراق به نفع کسی نیست.

سفیر انگلیس همچنین درباره «به وجود آمدن فضایی بهتر میان واشنگتن و تهران» در آینده ابراز خوش بینی کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها