آنکتاد: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین از آمریکا پیشی گرفت

آنکتاد: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین از آمریکا پیشی گرفت
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 13:48

نهاد کنفرانس و توسعه تجارت سازمان ملل موسوم به «آنکتاد» گزارش داد: چین در سال ۲۰۲۰ با پیشی گرفتن از آمریکا، بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری خارجی مستقیم بوده است.

العالم ـ آسیا

تارنمای بلومبرگ نوشت: سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان در این سال در نتیجه همه گیری ناشی از شیوع ویروس کرونا، ۴۲ درصد کاهش داد.

نهاد ناظر بر روند سرمایه گذاری این سازمان تجاری سازمان ملل گزارش داد سرمایه گذاری مستقیم خارجی از ۱.۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۸۵۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است که پایین ترین سطح از دهه ۱۹۹۰ و ۳۰ درصد پایین تر از سرمایه گذاری به دنبال بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ میلادی است.

آنکتاد گزارش داد در حالی که جهان با این همه گیری مواجه بوده است، چین توانست در این سال به بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان تبدیل شود و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور با افزایش ۴ درصدی به ۱۶۳ میلیارد دلار رسیده است.

این آژانس تجاری اعلام کرد که بازگشت به رشد مثبت تولید ناخالص داخلی در چین و نیز برنامه های هدفمند تسهیل سرمایه گذاری به سرمایه گذاری در این کشور بعداز اولین دور قرنطینه کرونایی کمک کرده است.

در بین بخش های مختلف اقتصادی چین، صنایع فناوری برتر رشد ۱۱ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در سال ۲۰۲۰ شاهد بوده و تجارت میان مرزی و خرید ها به ویژه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع دارویی افزایش ۵۴ درصدی را داشته است.

به گزارش ایرنا، براساس این گزارش رشد سرمایه گذاری خارجی با کاهش ۴۶ درصدی به ۱۶۶ میلیارد دلار رسیده و سرمایه گذاری مستقیم خارجی فقط در آمریکا با کاهشی ۴۹ درصدی به حدود ۱۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

وضعیت در اروپا وخیم تر بوده است به طوری که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این قاره دو سوم کاهش و ۴ میلیارد دلار رسیده که روندی منفی داشته است. در انگلیس، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این سال به صفر رسید و روند کاهشی در دیگر کشورهای ممهم اروپایی رکورد زده است.

آژانس سازمان ملل اعلام کرده که انتظار می رود سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۱ همچنین به دلیل تردیدها بر سر تحولاتی در زمینه همه گیری بیماری کووید-۱۹ ضعیف باقی بماند.

جیمز زیهان مدیر بخش سرمایه گذاری آنکتاد گفت: تاثیرات همه گیری بر روی سرمایه گذاری ماندگار خواهد بود. سرمایه گذاران احتمالا همچنان در تعهدات سرمایه گذاری خود در بخش دارایی های مولد خارجی جدید احتیاط خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها