واکنش چین به دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور/ واشنگتن از ارتباط با جدایی طلبان تایوان خودداری کند

واکنش چین به دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور/ واشنگتن از ارتباط با جدایی طلبان تایوان خودداری کند
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 16:46

وزارت خارجه چین در واکنش به دخالت واشنگتن در امور پکن، از ایالات متحده خواست از ارتباط با نیروهای جدایی طلب تایوان خودداری کند.

العالم ـ آسیا

به دنبال اقدام روز شنبه وزارت امور خارجه ایالات متحده که از چین خواست فشار خود را بر منطقه تایوان متوقف کند. جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) در پاسخ به دخالت واشنگتن در امور پکن خاطرنشان کرد، موضع چین در مورد مساله تایوان ثابت و روشن است.

وی با بیان اینکه تنها یک چین در جهان وجود دارد و منطقه تایوان بخشی مسلم از خاک چین است، افزود: چین به دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود متعهد و مصمم به جلوگیری از «استقلال تایوان» است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: علت اصلی تنش ها در تنگه تایوان این است که حزب پیشرو دموکراتیک تایوان (DPP) از به رسمیت شناختن بیانیه سال ۱۹۹۲ خودداری می کند و ضمن همکاری با نیروهای خارجی، اقدامات تحریک آمیز انجام می‌دهد.

جائو گفت: در چارچوب پایبندی به اجماع سال ۱۹۹۲ و مخالفت با «استقلال تایوان»، ما آماده گفت و گو و مشورت با هر حزب، گروه یا شخصی در تایوان در مورد روابط بین دو طرف تنگه و آینده ملت چین و رشد صلح آمیز روابط بین چین و تایوان هستیم.

این مقام چینی از واشنگتن خواست به اصل یک چین پایبند باشد و در ارتباطات رسمی به طور صحیح با مسائل مربوط به تایوان برخورد کند تا از آسیب رساندن به روابط چین و ایالات متحده جلوگیری شود.

جائو همچنین در واکنش به اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به آبهای مورد مناقشه در دریای چین جنوبی گفت: این اقدام آمریکا که در راستای قدرت نمایی صورت گرفته است صلح منطقه را تضعیف می کند.

به گزارش ایرنا، ارتش آمریکا تنها چند روز پس از آغاز بکار بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، یک ناوگروه را با سرپرستی ناو «تئودور روزولت» به آبهای دریای چین جنوبی اعزام کرد.

چین همواره تایوان را جزیی از خاک خود می داند و در قالب «اصل یک چین» با برقراری هرگونه روابط سیاسی و دیپلماتیک بین تایوان با امریکا یا هر کشور دیگری مخالف است.

پربیننده ترین خبرها