نمایش موشکی بن‌سلمان ...

نمایش موشکی بن‌سلمان ...
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 21:00

به رغم اینکه نیروهای مسلح یمن هرگونه حمله به عربستان سعودی در روز شنبه گذشته را تکذیب کرده ولی کشورهای غربیِ صادر کننده موشک‌ها، هواپیماهای جنگی، بمب‌ها، تانک‌ها و زره‌پوش‌ها و همچنین تسلیحات مدرن و پیشرفته به عربستان سعودی جهت استفاده از آنها در جنگ علیه یمن، همچنان "چنین حمله ادعایی" از سوی یمنی‌ها را محکوم می‌کنند تا از این طریق قراردادهای تسلیحاتی بیشتری با ریاض امضا کنند.

العالم- کشکول

همین حکومت‌های غربی از سوی ملت‌های‌شان و نهادهای حقوق بشری در جهان متهم به مشارکت در جنگ ائتلاف سعودی- اماراتی علیه ملت یمن هستند که بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان را در این کشور فقیر رقم زده‌اند. دولت‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان بلافاصله حمله موشکی ادعایی به ریاض، پایتخت عربستان را محکوم کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "حمله اخیر به ریاض را به شدت محکوم می‌دانیم. اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر هستیم اما به نظر ما این تلاشی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان بوده است. چنین حملاتی بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده و مغایر با صلح و ثبات است. ما بر کاهش تنش‌ها در منطقه از راه دیپلماسی اصولی تلاش می‌کنیم و در همین راستا نیز به عربستان برای دفاع در مقابل چنین حملاتی به سرزمینش کمک خواهیم کرد و تمام افرادی که در تلاش برای تضعیف ثبات هستند را بازخواست می‌کنیم."

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: "انگلیس، آلمان و فرانسه به شدت این حملات را محکوم و تأکید می‌کنند که استفاده از موشک‌ها و پهپادها امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. آنها بار دیگر بر دفاع از امنیت و حاکمیت عربستان سعودی تأکید می‌کنند."

موضوع قابل توجه این است که دولت‌های غربی از نفاق و ریاکاری خود به خوبی آگاه هستند و می‌دانند که حملات موشکی ادعایی نمایشی مضحک برای خارج کردن "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی از منجلاب است تا به این ترتیب باعث دلسوزی "جو بایدن" رئیس‌جمهور جدید آمریکا درباره این شاهزاده شوند و درهای شرکت‌های تسلیحاتی‌شان را روی عربستان سعودی همچنان باز بگذارند. این تلاش‌های غربی‌ها برای نشان دادن رژیم سعودی به عنوان قربانی و مظلوم در حالی انجام می‌گیرد که افکار عمومی در سطح جهان برای متوقف جنگ علیه ملت یمن بسیج شده است و روز 25 ژانویه را به عنوان "روز جهانی برای متوقف کردن جنگ علیه یمن" معرفی کرده‌اند. مطرح کردن حمله موشکی به ریاض همچنین می‌تواند تلاشی از سوی غرب برای تاثیر گذاشتن به تصمیمات دولت بایدن درخصوص درج کردن انصارالله یمن در فهرست سازمان‌های تروریستی باشد.

امیدواریم که رهبران غربی، که ادعای دفاع از آزادی و دفاع از حقوق بشر را می‌کنند بیانیه صادر شده توسط 300 تا از سازمان‌های بین‌المللی را که به مناسبت "روز جهانی علیه جنگ یمن" صادر شده را مطالعه کنند تا از عمق فاجعه‌ای که در یمن با صادرات تسلیحات‌شان به رژیم سعودی و حمایت از این رژیم در این جنگ، ایجاد کرده‌اند آگاه شوند و در "محکوم کردن حملات ادعایی" به عربستان سعودی با هم رقابت نکنند.

پربیننده ترین خبرها