پیامدهای سناریوی اسرائیل برای جنگ و نمایش های "کوخافی" چیست؟

پیامدهای سناریوی اسرائیل برای جنگ و نمایش های
پنج‌شنبه 9 بهمن 1399 - 15:29

محققان و کارشناسان نظامی براین باورند که نمایش های " آویو کوخافی" رئیس ستاد ارتش اسرائیل، و تهدیدات کورکورانه وی ، تکرار همان چیزهایی است که جهانیان و همواره از چند سال پیش شاهد ان از سوی مسئولان رژیم صهیونیستی بوده اند، تهدیداتی که نشان دهنده نگرانی و بیم رژیم صهیونیستی از هرگونه رویارویی فراگیر در منطقه است.

العالم نظرکده

کارشناسان نظامی بر این باورند که پیشنهادهای کوخافی طی سخنرانی در مرکز تحقیقات امنیت ملی و تهدیدات کورکورانه سخیف وی، " باری" بر دوش اسرائیل درصورت رفتن به سمت جنگ فراگیر به شمار می رود.

کارشناسان نظامی تاکید کردند که قبل از اینکه کوخافی این پیشنهاد را بدهد، بنیامین نتنیاهو نخست وزیر اسرائیل ، درپیامی ، اعتراض کامل خود را به ایده بازگشت دولت امریکا به توافق هسته ای با ایران اعلام کرد.

به اعتقاد کارشناسان نظامی، مفاد این پیام این است که اسرائیل ، به تنهایی تعامل خواهد کرد و این سخنی بی ارزش است و گویی که رئیس جمهوری امریکا را تهدید می کند و میخواهد وی را به سمت سیاست خود سوق دهد تا تنش با ایران به قوت خود باقی بماند و تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال شود.

اظهارات کوخافی در نشست امنیت ملی اسرائیل که به بررسی همه تهدیدات احتمالی پیش رو می پردازد، درهمین چارچوب قرار دارد.

کارشناسان می گویند که در جنگ ، اصطلاحی به نام " ضربه اول " وجود دارد و معتقدند که امریکا ، ضربه اول را به ایران نخواهد زد و ایران نیز با وجود تنش های حاصله، ضربه اول را به امریکا نخواهد زد اما درمقابل ، رژیم دشمن می گویند که ایران بدون دلیل یا تجاوزی از سوی این رژیم ، اقدام به وارد کردن اولین ضربه به اسرائیل نخواهد کرد، و صهیونیست ها این را به خوبی می دانند و از ضربه اول سخن می گویند و احتمال اینکه ایران ضربه اول را وارد کند.

آنها تاکید کردند که درصورت اینکه اسرائیل تجاوزی را مرتکب شود، اسرائیل با پاسخ مواجه خواهد شد و مسئولیت آن متوجه اسرائیل خواهد بود.

کارشناسان مسائل اسرائیل گفته اند که تحلیلگران صهیونیست، تهدیدات کوخافی را به منزله عرض اندامی پوچ و توخالی توصیف کرده اند که هیچ واکنش و پاسخ مثبتی را در داخل جامعه اسرائیل به دنبال نداشته است و آن ها را در راستای تهدیدات مکرر و چند ساله صهیونیست ها ارزیابی کردند.

آن ها براین باورند که دشمن از سناریوهای متعدد نظامی و وجود چند جبهه رویارویی در صورت وقوع جنگ سخن می کند و این سوال را می پرسند که آیا اسرائیل، قادر به مقابله با بیش از هزار موشکی که به عمق "اسرائیل" اصابت خواهد کرد، خواهد بود؟

از سوی دیگر، کارشناسان ومحققان سیاسی معتقدند که تهدیدات رئیس ستاد ارتش اشغالگر اسرائیل، بسیار خطرناک است و برخی طرف های دولت امریکا از این اظهارات مطلع هستند و نمی توان با این اظهارات سطحی برخورد کرد.

برای اولین بار در تاریخ روابط اسرائیل و امریکا، یک افسر نظامی اسرائیلی درحین خدمت و با لباس نظامی ، از یک دولت آمریکایی چه سابق چه درراس کار انتقاد می کند و تلاش می کند تا برنامه ها و دیدگاه اسرائیل را به خصوص در ارتباط با مساله ایران، به عنوان بخشی از ماموریت های دولت جدید تحمیل کند.

به اعتقاد آنان، موضوعاتی که کوخافی درسخنرانی خود درنشست ملی اسرائیل به آن اشاره کرده است، طی هماهنگی کلی با بنیامین نتنیاهو صورت گرفته است.

به اعتقاد آنان، برخی طرف ها در دولت امریکا و موسسات امریکایی ، از سخنان کوخافی مطلع هستند.

شایان ذکر است سردار "ابوالفضل شکارچی " موضع رسمی ایران را درپاسخ به تهدیدهای اسرائیلی به برنامه هسته ای ایران اعلام کرد و گفت : اگر رژیم صهیونیستی در قبال ایران و مردم این کشور حماقتی مرتکب شود تل آویو را ویران خواهیم کرد.

پیام ایران به کشورهای جهان این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر اساس فتوای حضرت آیت الله خامنه ای در صدد ساخت سلاح هسته ای نیست و نخواهد بود و آن را اقدامی حرام می داند و مساله ای برای پنهان کردن وجود ندارد.

سردار حسین دهقان مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا و با تاکید بر توانایی تهران در ضربه زدن به متجاوزان گفت : کسانی که کشور را تهدید می کنند، جرات حمله ندارند.

پربیننده ترین خبرها