حقوق بشر در عربستان، زیر ذره بین

حقوق بشر در عربستان، زیر ذره بین
جمعه 10 بهمن 1399 - 12:44

سازمان های بین المللی حقوقی با گشودن پرونده زندانیان در زندان های آل سعود، پرونده سلمان العوده، از علمای اسلامگرا را مورد توجه قرار داده اند.

العالم - در گوشی

سازمان حقوقی "کرامه" در سوییس در پیامی برای کمیته ویژه حقوق افراد معلول، وابسته به سازمان ملل از این کمیته خواسته است برای آزادی سلمان العوده مداخله کند همچنین خواستار آن شده است که به پزشکان مستقل اجازه داده شود که ضمن معاینه وی، این سازمان را از حال او مطلع کند.

این سازمان همچنین خواستار مداخله کمیته یادشده به منظور جلوگیری از اقدامات انتقام جویانه آل سعود علیه خانواده العوده شد.

مقامات سعودی العوده را در آگوست 2018 با 37 اتهام از جمله وابستگی به جماعت اخوان المسلمین، دعوت به اصلاحات در دولت و تغییر نظام حاکم بازداشت کرد و دادستانی کل عربستان خواستار اعدام وی شد.

شمار زیادی از فعالان و اندیشمندان و مبلغان مذهبی درعربستان از سوی رژیم حاکم تحت فشار هستند؛ برخی از آنها بازداشت و ناپدید و برخی دیگر اعدام شده اند. مهمترین شخصیتی که اعدام شد، شهید نمر باقر النمر بود که اعدامش با اعتراض گسترده در جهان اسلام رو به رو شد. اما مقامات سعودی به رغم این اعتراض ها پس از اعدام شهید النمر، شمار زیادی از شیعیان در منطقه الشرقیه را هم اعدام کردند.

محمد بن سلمان پا را از این هم فراتر گذاشته و علاوه بر علما و نخبگان، برخی شاهزادگان سعودی، بازرگانان و سرمایه گذاران برجسته را هم دستگیر کرده و هزینه گزافی را در ازای آزادی از آنها گرفت. وی این درآمد را در ازای اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سرپوش گذاشتن بر جنایات وی علیه ملت عربستان و کشتار ملت یمن و تخریب زیرساختهای این کشور، به حساب او می ریخت. یکی از این قربانیان، جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی بود که به دستور بن سلمان در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.

مقامات سعودی پس از آنکه زندان های خود را با زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر پر کرده اند، پا را از این هم فراتر گذاشته و خانواده آنها را تحت فشار قرار داده است تا از این طریق آنها را وادار کند از حقوق قانونی خود در این کشور صرف نظر کنند.

مقامات سعودی به انواع و اشکال مختلف زندانیان را شکنجه کرده و آنها را تحت فشار قرار داده اند؛ از جمله بستن دستان در داخل سلول، محروم کردن آنها از خواب برای روزهای متوالی، محروم کردن آنها از خدمات درمانی و انواع شکنجه هایی که تفاوت چندانی با رفتارهای آمریکا با زندانیان زندان بدنام گوانتانامو ندارد.

در سپتامبر 2017 مقامات سعودی برخی فعالان و مبلغان مشهور در این کشور را از جمله سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری به اتهام تروریسم و توظئه علیه حکومت دستگیر کرد. شخصیت ها و سازمان های بین المللی و اسلامی خواستار آزادی آنها شده اند.

پربیننده ترین خبرها