طرح موضوع نقض گسترده حقوق بشر بحرین در پارلمان بلژیک

طرح موضوع نقض گسترده حقوق بشر بحرین در پارلمان بلژیک
شنبه 11 بهمن 1399 - 04:11

یک نماینده پارلمان بلژیک و یک سناتور مجلس سنای این کشور در تاریخ 24 نوامبر سال 2020، با مطرح کردن سوالاتی درباره نقض مکرر حقوق بشر و وضعیت فعالان سیاسی زندانی در بحرین، خانم «صوفیا ویلمز» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک را در جریان اوضاع حقوق بشر بحرین قرار دادند که مورد استقبال سازمان «آمریکایی‌ها برای حقوق بشر و دموکراسی در بحرین» موسوم به (ADHRB) قرار گرفت.

العالم-بحرین

به گزارش العالم، پرسش‌های تفصیلی «هیوز بایت» نماینده پارلمان بلژیک از خانم «صوفیا ویلمز» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور به شرح زیر است:

من توانستم در ژانویه سال 2020 از سلف شما درباره وضعیت حقوق بشر بحرین سوال کنم. در حقیقت، همانطوری که بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی گزارش داده‌اند، بحرین با وجود اینکه طرف معاهدات مختلف بین‌المللی حقوق بشر است، متاسفانه در سال‌های اخیر از نظر «حقوق اساسی» ایده‌آل نبوده است. در ژوئن و جولای 2020 دادگاه تجدید نظر بحرین احکام اعدام چهار نفر از فعالان سیاسی را تأیید کرده است و اکنون محکومان هیچ چیزی در اختیار ندارند که به رهایی از این شرایط فاجعه‌آمیز و غم‌انگیز امیدوار باشند و احکام آنها در هر زمانی قابل اجراست.

اکنون 12 نفر در بحرین در انتظار حکم اعدام به دلیل اتخاذ سیاست‌های مخالفت علیه رژیم کنونی به سر می‌برند . علاوه بر آن، از همه آنها تحت تاثیر شکنجه اعتراف گرفته شد و تنها امید آنها این است که «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین به مجازات اعدامشان تخفیف دهد.

-آیا درباره حقوق بشر بحرین اطلاعات جدیدی دارید؟

-اسناد بلژیک مربوط به این موضوع مطابق با پاسخی است که سلف شما آن را ارائه کرده است. اطلاعاتی که اکنون شما به عنوان وزیر خارجه بلژیک درباره حقوق بشر بحرین دارید، چه است؟

-بلژیک در سطح نهادهای سازمان ملل چه موضعی در قبال این مساله دارد؟ آیا این یک فرصت مناسبی برای بهبودی وضعیت حقوق بشر در بحرین نیست؟

«برت انسیو» سناتور بلژیکی نیز سوالاتی در مورد وضعیت حقوق بشر در بحرین از معاون نخست وزیر و وزیر خارجه بلژیک پرسیده که این پرسش‌ها به صورت تفصیلی در ذیل آمده است:

مرکز اروپایی دموکراسی و حقوق بشر (ECDHR) کشورهای حاشیه خلیج فارس را به احترام به حقوق بشر فرا می‌خواند و اکنون بار دیگر نگرانی عمیق خود را از ادامه مجازات اعدام در بحرین و همچنین نقض گسترده و خطرناک حقوق بشر علیه مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی حاضر در این کشور ابراز می‌کنیم.

مرکز اروپایی دموکراسی و حقوق بشر (ECDHR) و پارلمان بلژیک همکاری موفقیت‌آمیزی برای مبارزه با فرهنگ نجات و رهایی از مجازات در بحرین از زمان قیام مردمی فوریه 2011 تاکنون داشته‌اند. در فوریه 2020 مجلس سنای بلژیک قطعنامه مربوط به حقوق بشر در بحرین را تصویب کرد؛ به خصوص اینکه در نتیجه تصویب این قطعنامه، دولت بحرین متوجه شد که جامعه جهانی اوضاع این کشور را رصد می‌کند و نقض شدید حقوق بشر را که همچنان ادامه دارد، بر نخواهد تابید.

امروز شاهد آن هستیم که همه‌گیری ویروس کرونا زندگی هزاران زندانی فکر و اندیشه را در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار داده است و از مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های بحرین محروم هستند. بسیاری از این زندانیان سیاسی به جرم استفاده از حق و حقوق خود در آزادی بیان دستگیر شده‌ و در معرض بازداشت و مورد شکنجه و بد رفتاری قرار گرفته‌اند.

ما از شما به عنوان وزیر امور خارجه بلژیک می‌خواهیم این اطمینان را بدهید که قطعنامه 7142 نیز به اقدامات سیاسی تبدیل شود و دولت بلژیك از مقامات بحرینی بخواهد كه این زندانیان سیاسی را به دلایل بشردوستانه آزاد كنند.

ما همچنین می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که 12 مرد در بحرین در حال حاضر به اتهامات سیاسی در آستانه اعدام قرار دارند. آنها در حین زندانی از انواع سوء استفاده‌ها مانند آزار و اذیت، بدرفتاری‌، شکنجه و سایر موارد نقض حقوق بشر رنج برده‌اند.

بسیاری از آنها در دادگاه‌های جمعی بین سالهای 2014 و 2018 بدون بهره مندی از هیچ گونه دفاع حقوقی واقعی به اعدام محکوم شدند، از همین روی، در هر زمان تهدید به اعدام می‌شوند.

از زمان تصویب این تصمیم توسط سنا در 14 فوریه سال 2020، مشخص شده که بسیاری از پرونده‌های زندانیان به دلایل سیاسی است و همه مدارک نقض دائمی حقوق بشر در بحرین جمع آوری شده است.

-آیا شما آماده برگزاری جلسه‌ای با همتای خود در وزارت خارجه بحرین جهت ابراز نگرانی عمیق ما در خصوص وضعیت حقوق بشر این کشور هستید؟

-آیا حاضرید به منظور تحت فشار قرار دادن دولت بحرین از طریق همکاران خود، آنچه را که برای مطرح کردن این موضوع به شورای وزیران خارجه اروپا لازم است، انجام دهید؟

-آیا به هر طریق ممکن این موضوع را با دولت بحرین مطرح می‌کنید که حقوق زندانیان سیاسی در شریط بحران بهداشتی رعایت کند؟

-آیا موافقید که درخواست من برای آزادی زندانیان سیاسی را به هر طریق ممکن با دولت بحرین مطرح کنید؟

خانم صوفیا ویلمز نیز در پاسخ به سوالات مطرح شده نماینده پارلمان و سناتور بلژیک گفت که درباره حقوق بشر بحرین ابراز نگرانی می‌کند و این موضوع در دستور کار نشست‌های دوجانبه بلژیک با بحرین در زمینه‌های اداری و سیاسی قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها