فرهنگی: احتمال تصویب ۳ دوازدهم لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد

فرهنگی: احتمال تصویب ۳ دوازدهم لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد
شنبه 11 بهمن 1399 - 12:24

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: احتمال تصویب سه دوازدهم بودجه در صحن علنی مجلس وجود دارد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

محمد حسین فرهنگی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران درباره نحوه بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس از آغاز بررسی آن از ۱۴ بهمن اظهار کرد: بودجه از احکام داخلی است و تفاوتی با سایر طرح‌ها و لوایح ندارد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه اگر کلیات لایحه بودجه در صحن تصویب شود، جزئیات آن بررسی خواهد شد، گفت: کمیسیون تلفیق در این مدت در بررسی لایحه بودجه بعضی رانت‌ها و برخی مسائلی که ممکن بود سبب نگرانی شود، را حذف کرد.

وی عنوان کرد: موضوع دارو، نهاده‌های دامی، مسائل مربوط به مواد خوراکی از جمله مسائلی بود که در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شد و با مسوولیت‌های مشخص در اختیار دستگاه‌های مرتبط و عامل آن قرار خواهد گرفت و نیاز بود این رانت از بودجه حذف شود و منابع آن در اختیار مردم قرار بگیرد.

فرهنگی اضافه کرد: البته راهکاری که کمیسیون تلفیق در نظرداشت تبدیل این منابع به کالا بود. ولی با توجه به ابهاماتی که وجود داشت زمینه برای بررسی بخشی از آن در کمیسیون تلفیق و بخشی در صحن علنی فراهم شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف نهایی این است که این منابع به صورت کالا یا نقدی در اختیار مردم قرار بگیرد. البته بعد از تایید کلیات نمایندگان وارد جزئیات شده و مانند سابق لایحه بودجه در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

وی درباره اینکه اگر کلیات بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس رد شود، شیوه بررسی چگونه خواهد بود، گفت: در این صورت لایحه بودجه برای بررسی به دولت بازگردانده می‌شود و دولت دو هفته فرصت دارد لایحه را بازنگری کرده و در صورت ارسال به مجلس، لایحه بودجه به جای بررسی در کمیسیون تلفیق در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: البته اگر در صحن کلیات تایید و تصویب شد، لایحه بودجه این بار به کمیسیون تلفیق می‌رود تا فقط جزئیات آن بحث و بررسی شود و در نهایت جزئیات به رای نمایندگان گذاشته می‌شود.

فرهنگی ادامه داد: اگر در همان مرحله هم مجلس با کلیات موافقت نکرد و با توجه به اینکه فرصتی نیز باقی نیست، راهکار فقط این است که لایحه بودجه به صورت ۳ دوازدهم تصویب شود. البته اگر دولت لایحه‌ای ارائه کرد محدود به ۳ دوازدهم نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها