بحران تشکیل دولت همچنان ادامه دارد؛ لبنان به کجا می رود؟  

بحران تشکیل دولت همچنان ادامه دارد؛ لبنان به کجا می رود؟  
يکشنبه 12 بهمن 1399 - 15:08

با وجود گذشت تقریبا سی سال از امضای توافق طائف، نهادهای حاکمیتی، گروهها و احزاب سیاسی لبنان هنوز نتوانسته اند ساختار سیاسی قدرتمندی برای کشور پایه ریزی کنند و حوادث سال‌های اخیر لبنان، نتیجه طبیعی سه دهه بحران هایی است که یافتن راهکارش به تعویق افتاده و تضاد برنامه های خارجی و داخلی حاکمیتی راه به جایی نبرده است.

العالم - كشكول

حوادث کنونی شاید، حساس تر و خطرناکترباشد زیرا چشم انداز روشنی وجود نداشته و تا این لحظه هم راهکار مناسبی به چشم نمی آید.

در سطح دولت

هنوز ماموریت سعد الحریری برای تشکیل کابینه راه به جایی نبرده و حتی بدتر از قبل نیز شده است الحریری تاکنون ساختار پاسخگوی مناسب درخواست‌های میشل عون رئیس جمهوری ارائه نداده است.

و مهلتی که به حریری داده شده بسیار طولانی تر از مهلت هایی است که به شخصیت‌هایی پیشین داده شده بود و پس از ناکامی در تشکیل دولت به شکست خود اقرار کردند، اما اصرار حریری بر این ماموریت برای حفظ جایگاه سیاسی خود است (که از پدرش رفیق حریری نخست وزیر اسبق به ارث برده است) از این‌رو شاید وی به دنبال فرصت سوزی است تا به راهکاری خارجی یا توافقی بین‌المللی منطقه ای برای حل مسائل لبنان دست یابد تا نخست وزیری قدرتمندی برسرکار بیاورد.

در مقابل نیز گروه‌های سیاسی که حریری را برای تشکیل دولت انتخاب کرده اند در عین حال اگر وی با اقدام شجاعانه ای در صدد خلاص شدن از اشتباهات داخلی و خارجی خود که مانع از معرفی کابینه وزراست نباشد، آماده کنارگذاردن وی نیز هستند.

رئیس جمهوری قاطعانه تاکید کرده تشکیل دولت باید بر اساس معیارهای ملی مورد توافق باشد و غیر از ان پذیرفته نیست.

بحران های داخلی حریری

حریری در کنار چالش تشکیل دولت، پس از دست دادن حمایت های داخلی و خارجی با فشارهای زیادی مانند تلاش برخی گروهها برای دور کردن وی از صحنه سیاسی روبروست.

از دست دادن نخستین حمایت خارجی: حریری پس از بازداشت در ریاض از سوی محمد بن سلمان ولی عهد سعودی حمایت عربستان را از دست داد، در داخل نیز تنشی میان وی و حزب القوات به وجود آمد و میان وی و حزب سوسیالیسم پیشرو به رهبری ولید جنبلاط فاصله افتاد.

اما مساله مورد توجه، تلاش های گروههای سیاسی (سنی) لبنان برای سرنگون کردن حریری بود که حوادث طرابلس و تنش امنیتی با عنوان (درخواست های معیشتی و اقتصادی) نیز در همین راستا بود و سخنان حریری درباره سوء استفاده از مشکلات مردم در طرابلس نیز دارای اهداف سیاسی بود و اشاره به تلاش های برخی برای هدف قرار دادن وی از مرکز خانواده حریری داشت زیرا گزارش‌ها بر دست داشتن آشکار بهاء الحریری در حوادث طرابلس تاکید دارد و طرحی نیز برای ایجاد رهبران (سنی) جدید وجود دارد که زمینه ساز واقعیت‌های سیاسی جدیدی در لبنان بر اساس تحولات منطقه ای و بین المللی است.

مساله خطرناک دیگر، رو شدن برنامه های خارجی در لبنان است. زیرا زمانی که پروپاگاندای معروفی برای به ادعای آنان مداخله ایران در جزئیات سیاسی لبنانی فعالیت دارد و تبلیغ می کند، برخی گروههای سیاسی، سناریوهای مرتبطی با برنامه های خارجی ارائه دادند که این عادت حزب القوات لبنان در مرحله آخر است و سخن سمیر جعجع رهبر این حزب درباره تشکیل جبهه مخالف جدیدی که خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام است (علیرغم موانع لجستیکی، سیاسی و امنیتی آن)

اما وجه اشتراک در همه آنها، اعتماد همه گروهها به عامل زمان است. سیاست های امریکا در دوره ترامپ، بحرانی کردن وضعیت سیاسی و اقتصادی لبنان بود اما اکنون همه منتظر نتایج تغییرات سیاسی ناشی از ریاست جمهوری جو بایدن هستند به ویژه که برخی گروهها خود را وکیل اختصاصی اجرای طرح واشنگتن با نظارت دوروتی شیا سفیرآمریکا در بیروت،معرفی کردند.

در اوج همه این مسائل، بحران اقتصادی، بهداشتی و معیشتی روند رو به افزایشی داشته بنابراین می توان آن را فرصتی برای برخی جهت سوء استفاده برای افزایش بحران دانست مگر محافل بین المللی و منطقه ای و گروههای داخلی با ایجاد پایگاه جدیدی،ساختار متعهد تری برای بررسی و حل بحران لبنان در همه زمینه ها تشکیل دهند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها