ترکیه، قسد، شمال سوریه و بایدن

ترکیه، قسد، شمال سوریه و بایدن
يکشنبه 12 بهمن 1399 - 21:45

مردم حسکه در شمال شرق سوریه چند روزی است مجددا و به لطف کردهای موسوم به قسد برای چندمین بار با تشنگی و بی آبی و اخیرا محرومیت از نان دست و پنجه نرم می کنند.

العالم _ سوریه

مناطق شمال غرب سوریه (دیروز عفرین امروز اعزاز) نیز همزمان و به لطف اشغال ترک ها در انفجارهای گاه و بی گاه می سوزد و این هر دو اتفاق در واقع ملت سوری را به این جمع بندی رسانده است که در هر لحظه بایستی منتظر اتفاق ناگهانی و خونبار باشند.

در این میان شمال سوریه به شکلی بلاتکلیف نیم نگاهی به مستاجر حدید کاخ سفید دارد و البته چشم به راه عملیاتی است که مانند آنچه در حلب و سایر نقاط سوریه اتفاق افتاد پایانی باشد بر 10 سال بحران تحمیلی بر این کشور و در همین حال هم ترکیه و هم قسد برنامه ها و سیاست های خود را بر مدار نگاه اتی بایدن به این منطقه تنظیم می کنند. ترکیه در حالی که نگران سیاست های بایدن است می کوشد تا موقعیت خود را بیش از پیش در این منطقه مستحکم کند از نگاه ترک ها در هرمذاکره ای در خصوص سوریه بایستی با دستان پر پشت میز حاضر شد.

در مقابل قسد مطمئن از حمایت های بایدن مسیر خود را با ادبیات بقاء در این قسمت و احیانا حصول خودمختاری تنظیم می کند.

اردوغان بیاد دارد که بایدن در ماجرای کودتای 2016 از اردوغان حمایت نکرد همچنین به خاطر می اورد که هرگز نتوانست "فتح الله گولن" معارض بزرگ ترک را از آمریکا به ترکیه برگرداند. همچنین نیک واقف است که سیاست هایش در همگرایی با روسیه، خریدs400 از روس ها، سیاست های توسعه منطقه ای خود به ویژه در مدیترانه شرقی و ... مورد رضایت بایدن نیست به همین خاطر هم هست که چندی است ندای نزدیکی به اسرائیل را سر می دهد و همزمان می کوشد تا جای پای خود را در مناطق مختلف از جمله اذربایجان، لیبی، یمن و از همه مهمتر سوریه مستحکم تر کند.

در مقابل کردها نیز با این نگاه که شاید در سایه حکومت بایدن بتوانند وعده های دائما متغیر ترامپ را برای خود نقد کنند از هیچ کوششی فروگذار نیستند آنها هم مانند ترکیه می کوشند تا چنانچه امر دائر بر گفتگو به جای جنگ شد با دستانی پر و زمینی که بتوانند بر آن محکم بایستند و ادعای مالکیت کنند در مذاکره حاضر شوند. به خاطر داشته باشیم ترامپ در چند نوبت سیاست هایش در حمایت از کردهای شمال سوریه را مشمول تجدید نظر قرارداد هر چند در آخر ترجیح داد از ایشان به عنوان یک "نگهبان محتاج" برای حفظ منافعش در کنار روس ها در شمال سوریه بهره مند باقی بماند.

در چنین شرایطی و با توجه به اعلام ناکامی پیترسون در پنجمین اجلاس موسوم به قانون اساسی سوریه از یکسو، نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سوریه از دیگر سو،حمایت بایدن از کردهای قسد و زاویه داشتن او با اردوغان از سویه سوم و بالاخره تضاد منافع روسیه و امریکا در سوریه می توان انتظار داشت ماجراهایی مانند انچه در حسکه در جریان است و یا انچه طی دیروز و امروز بر مردمان عفرین و اعزار گذشت آغازی بر آتش منفعت طلبانه ای باشد که بزودی قصد فروکش کردن نداشته باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها