تمسخر پروژه‌های بن سلمان از سوی اماراتی‌ها

تمسخر پروژه‌های بن سلمان از سوی اماراتی‌ها
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 16:54

اماراتی‌ها ‌با دیده تمسخر به طرح‌های بلندپروازانه ولی‌عهد سعودی نگاه می‌کنند و آن‌ها را غیر عملی می‌دانند.

العالم - عربستان سعودی

«محمد بن سلمان» دو هفته پیش در یک کلیپ تبلیغاتی از آغاز ساخت ابرپروژه شهر «لاین» در منطقه «نئوم» در شمال غرب عربستان خبر داد. شهری که طبق ادعای وی نظیر آن تاکنون در دنیا ساخته نشده است.

پس از انتشار این کلیپ، بسیاری از محافل معارض عربستانی به انتقاد از طرح‌ها و بلندپروازی‌های بن سلمان پرداختند، اما تمسخر ولی‌عهد سعودی از سوی رسانه‌ها و اشخاص همسو با امارات تعجب بسیاری را برانگیخته است.

در این خصوص «یوسف علاونه» کاربر معروف توئیتری که همواره به حمایت از امارات و انتقاد از قطر شناخته می‌شود، در ویدئویی شهر «لاین» را یک شهر خیالی توصیف کرد و گفت که محمد بن سلمان از شهری خبر داده است که در آمریکا و انگلیس یافت نمی‌شود.

او همچنین گفت که محمد بن سلمان میلیاردها دلار از صندوق سرمایه‌گذاری سعودی را برای پروژه‌های از پیش شکست خورده هزینه کرده است.

از سوی دیگر روزنامه «العرب» (چاپ لندن) که به خاندان بن زاید در امارات وابسته است، اخیرا پروژه شهر «لاین» در عربستان را به سخره گرفته و در یادداشتی با تیتر «شهر هوشمند نیاز به جامعه هوشمند دارد»، به این پروژه پرداخته و تصویری از شهر ریاض را در کنار یادداشت خود گنجانده است.

این دومین بار در یک ماه گذشته است که روزنامه اماراتی العرب علیه دولت سعودی می‌نویسد. «کرم نعمه» سردبیر این روزنامه نیز پس از امضای توافق «العُلا» میان قطر و چهار کشور عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات در پنجم ژانویه در مقاله‌ای به انتقاد از سیاست‌های ریاض پرداخت و نوشت که سعودی‌ها در هر موضوعی که وارد شدند، شکست خوردند و توانایی اتخاذ یک استراتژی ثابت را ندارند.

او در آن مقاله پرسیده بود: «اساسا دولت سعودی پیش از این چه زمانی توانسته در خلیج [فارس] و عراق و یمن تا ترکیه و ایران، به موفقیت برسد؟»

هنوز دلیل چرایی این حملات محافل اماراتی به دولت سعودی کاملا مشخص نیست، البته باید گفت که این دو به ظاهر متحد پتانسیل بالایی برای اختلاف و تنش دارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها