اولین نشست مجازی مذاکرات تجاری ایران و پاکستان آغاز بکار کرد

اولین نشست مجازی مذاکرات تجاری ایران و پاکستان آغاز بکار کرد
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 19:25

اولین نشست مجازی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با دستور کار توسعه همکاری‌های مشترک تجاری با حضور دیپلمات‌های ارشد دو کشور، مسوولان اتاق بازرگانی و نمایندگانی از شرکت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری دو کشور آغاز بکار کرد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

اولین دوره مذاکرات تجاری آنلاین ایران و پاکستان روز دوشنبه به ابتکار سرکنسول کشورمان در شهر «کراچی» واقع در جنوب پاکستان برگزار شد.

نشست افتتاحیه مذاکرت تجاری با حضور و سخنرانی سفیران دو کشور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان و سرکنسول ایران در کراچی برگزار شد.

"سیدمحمدعلی حسینی" سفیر ایران در پاکستان طی سخنرانی در این مراسم ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رشد اقتصاد دانش‌بنیان را از جمله برکات انقلاب اسلامی برشمرد و بر سیاست اصولی کشورمان برای توسعۀ همکاری‌ها با تمامی کشورها، به خصوص کشورهای همسایه از جمله پاکستان تاکید کرد.

وی افزود: مسوولان دو کشور برای افزایش سطح روابط اقتصادی فی‌مابین تا ۵ میلیارد دلار تلاش می‌کنند و همزمان سفارت ایران در اسلام‌آباد و تمام سرکنسولگری‌های کشورمان در پاکستان، آماده همکاری و کمک به تجار دو کشور برای رسیدن سریع‌تر به این هدف هستند.

"رحیم حیات قریشی" سفیر پاکستان در ایران نیز ضمن استقبال از افزایش تعاملات تجار دو کشور، گفت: نزدیکی‌های دینی، فرهنگی و تاریخی دو کشور به قدری زیاد است که می‌تواند هرگونه مانع بر سر راه روابط تجاری را بردارد.

وی با ناعادلانه خواندن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، اظهار داشت: باید برای تسهیل داد و ستد بین دو کشور تلاش کنیم. در عین حال مهم‌ترین مشکل در روابط تجاری دو کشور، فقدان روابط بانکی است که امیدوارم این مشکل نیز با عزم دولت‌های طرفین، حل شود.

قریشی، توسعه تجارت مرزی ایران و پاکستان و شروع سریع‌تر بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان را دو اولویت اصلی دولت عمران خان برشمرد و اعلام کرد: پاکستان به انرژی ارزان و مطمئن ایران نیاز دارد و برای همین باید خط لوله انتقال گاز هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

"ناصر حیات ماگو" رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان (FPCCI) نیز طی سخنانی ضمن اشاره به تجربه چندین ساله شخصی‌اش در تجارت با ایران، از سطح فعلی روابط تجاری میان دو کشور ابراز نارضایتی کرد و گفت: باید با برگزاری هر چه بیشتر این قبیل ابتکارات، شناخت تجار دو کشور از یکدیگر را افزایش دهیم تا از این طریق بتوانیم حجم روابط تجاری را به سطح مطلوب آن برسانیم.

"احمد محمدی" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی نیز ضمن تبریک ایام دهه فجر، گفت: پس از شیوع کرونا و محدود شدن سفرها و انعقاد نمایشگاه‌های بین‌المللی، سرکنسولگری ایران در کراچی به سرعت راه‌های جدیدی از جمله برگزاری وبینارهای تجاری را در دستور کار خود قرار داد که در مرحلۀ اول، وبینار تجاری بین اتاق‌های بازرگانی تهران و کراچی را برگزار کرد.

وی افزود: امروز نیز بعد از چهار ماه هماهنگی و تلاش مشترک، شاهد برگزاری نشست مجازی افتتاحیه نخستین دورۀ مذاکرات تجاری ایران و پاکستان هستیم.

محمدی اضافه کرد: قرار است در این دور از مذاکرات آنلاین، ۳۲ شرکت ایرانی با حدود ۱۰۰ شرکت پاکستانی بیش از ۱۶۰ جلسه مذاکرات مجازی برگزار کنند.

وی گفت: این شرکت‌ها همگی جزء شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان هستند و با حمایت و پشتیبانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این دور از مذاکرات خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، دومین گذرگاه رسمی دو کشور، گذرگاه مرزی 'ریمدان' ایران و 'گبد' پاکستان با حضور «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان، خانم «زبیده جلال» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان و سایر مسوولان و معاونان وزیران کشور، خارجه و صنعت و معدن ۲۹ آذرماه امسال به صورت رسمی افتتاح شد.

علاوه بر این دولت اسلام‌آباد توسعه زیرساخت‌های مرزی را نیز در دستور کار قرار داده و در تازه‌ترین اقدام، نخست وزیر پاکستان خواستار تسریع احداث بازارچه‌های مرزی با ایران و تدوین یک راهکار جامع در این خصوص شد.

پربیننده ترین خبرها