اظهارات متناقض باکو و ایروان در زمینه نقض آتش‌بس

اظهارات متناقض باکو و ایروان در زمینه نقض آتش‌بس
سه شنبه 14 بهمن 1399 - 17:58

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی مدعی نقض تازه آتش‌بس از سوی نیروهای ارمنستانی در نقاط مرزی شده که طرف مقابل با رد این ادعا آن را «دروغ محض» خوانده است.

العالم - آسیا

جمهوری آذربایجان در حالی مدعی شد که ارتش ارمنستان در ساعات اولیه صبح سه شنبه آتش‌بس در امتداد مرز با این کشور نقض کرده که طرف مقابل با رد این ادعا آن‌را دروغ محض خواند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» براساس بیانیه ارتش جمهوری آذربایجان، مواضع مرزی این کشور هدف تیراندازی ارتش ارمنستان قرار گرفته و نیروهای ارمنستانی با مسلسل به سوی مناطق مرزی شلیک کردند. به گفته وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، با وجود توافق آتش‌بس، ارتش ارمنستان چند بار این توافقنامه را نقض کرده و چند نظامی آذربایجانی و یک غیرنظامی کشته شده‌اند.

ارمنستان اما ادعای جمهوری آذربایجان را در زمینه نقض آتش بس رد کرده است. به نوشته وبگاه «پن آرمنیین» وزارت دفاع ارمنستان روز سه شنبه ادعای جمهوری آذربایجان را مبنی بر نقض آتش بس در مرز با ارمنستان رد کرد. «گئورگ آلتونیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفت: «این یک دروغ محض است.»

این در حالی است که نیروهای ترکیه و روسیه روز شنبه مرکز نظارت بر آتش بس در قره باغ را افتتاح کردند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر) بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرد و قرار شد کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور «لاچین» را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزاد شده هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، به عنوان حافظ آتش بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها