شکایت ارمنستان از جمهوری آذربایجان در دادگاه حقوق بشر اروپا

شکایت ارمنستان از جمهوری آذربایجان در دادگاه حقوق بشر اروپا
سه شنبه 14 بهمن 1399 - 13:39

دولت ارمنستان شکایتی را علیه باکو به اتهام نقض برخی کنوانسیون‌ها و حقوق شهروندان این کشور در درگیری‌های 44 روزه منطقه قره‌باغ کوهستانی و پس از آن، در دادگاه حقوق بشر اروپا مطرح کرده است.

العالم - اروپا

بنا بر اعلام دفتر نمایندگان ارمنستان در دادگاه حقوق بشر اروپا، دولت این کشور شکایتی را علیه جمهوری آذربایجان در این نهاد مطرح کرده و در آن باکو را به نقض برخی کنوانسیون‌ها در پاییز سال ۲۰۲۰ در جریان درگیری‌ها میان دو کشور بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی متهم کرده است.

دفتر نمایندگی ارمنستان در پیامی در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: اول فوریه دولت ارمنستان دادخواستی را به دادگاه حقوق بشر اروپا به دلیل نقض کنوانسیون‌ها در زمان جنگ ۴۴ روزه و بعد از آن ارائه کرد... این اولین دادخواست بین کشوری است که ارمنستان تاکنون در این نهاد مطرح کرده است.

دولت ارمنستان مدعی است جمهوری آذربایجان حقوق ساکنان ارمنستان و منطقه قره‌باغ کوهستانی را نقض کرده و از آن‌ها در مقابل شکنجه و رفتار غیرانسانی حفاظت نشده و همچنین زندگی خصوصی و خانوادگی، دارایی‌ها و آموزش آن‌ها در خطر قرار گرفته است.

در ادامه این پیام آمده است: این شکایت بر حفاظت از حقوق زندانیان نظامی و غیرنظامیان، جمعیت جایگزین شده در (جمهوری خودخوانده) آرتساخ، شهروندان مجروح، خویشاوندان افراد کشته شده، افرادی که اموال خود را از دست داده‌اند و نمایندگان رسانه‌های محلی و بین‌المللی متمرکز است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان سرانجام بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر) بر سر آتش‌بس در این منطقه به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل، جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، به عنوان حافظ آتش‌بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

پربیننده ترین خبرها