امروز، اعلام نظر دادگاه سازمان ملل درباره پرونده شکایت ایران از آمریکا

امروز، اعلام نظر دادگاه سازمان ملل درباره پرونده شکایت ایران از آمریکا
چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 08:48

امروز یک دادگاه سازمان ملل درباره صلاحیت خود در خصوص ورود به پرونده شکایت تهران از واشینگتن اظهار نظر می‌کند.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، «دیوان بین‌المللی دادگستری» -- که یکی از مهمترین دادگاه‌های سازمان ملل متحد محسوب می‌شود، امروز درباره صلاحیت خود در خصوص بررسی شکایت ایران از آمریکا حکم می‌دهد.

پس از خروج آمریکا از برجام در زمان زمامداری دونالد ترامپ و اعمال مجدد تحریم‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای، تهران در اواسط سال 2018 شکایت خود را از واشینگتن در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرد.

به گفته تهران، آمریکا با این اقدام خود، یکی از معاهدات امضا‌شده میان دو کشور را -- که از سال 1955 به اجرا گذاشته شده -- نقض کرده است. اما واشینگتن مدعی است این دادگاه مستقر در لاهه از صلاحیت لازم برای اظهار نظر درباره این پرونده برخوردار نیست. آمریکا همچنین ادعا می‌کند علاوه بر لغو معاهده دوستی تهران و واشینگتن در سال 2018، اعمال مجدد تحریم‌ها برای تضمین امنیت جهان «ضروری» بوده است.
سازمان ملل متحد، دیوان بین‌المللی دادگستری را پس از جنگ جهانی دوم و برای رسیدگی به اختلافات کشورها تأسیس کرد. اگر این دادگاه به ادامه رسیدگی به پرونده شکایت ایران حکم دهد، صدور رأی نهایی ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول انجامد.

پربیننده ترین خبرها