قاهره میزبان رایزنی‌ انتخاباتی گروه‌های فلسطینی

قاهره میزبان رایزنی‌ انتخاباتی گروه‌های فلسطینی
چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 11:08

مقامات فلسطینی اعلام کردند که جلسه جناح‌های مختلف این کشور هفته آینده در قاهره برگزار می‌شود تا درباره موضوعات مختلفی از جمله انتخابات پارلمانی بحث و گفتگو شود.

العالم ـ مصر

به گزارش خبرگزاری رویترز«جبرئیل رجوب» عضو کمیته مرکزی فتح گفت: ما از طرف برادران مصری دعوت شدیم تا در هشتم ماه جاری میلادی (۲۰ بهمن) گفتگوی ملی جامع را آغاز کنیم.

وی در اظهارات خود به رادیو رسمی (صدای فلسطین) افزود: این دعوتنامه برای همه جناح های اقدام ملی که قبلاً در جلسه دبیران کل شرکت کرده اند، ارسال خواهد شد.

وی گفت: ما در جنبش فتح با قلبهای سفید و ذهن باز می خواهیم مسیر پایان دادن به تفرقه و ایجاد مشارکت ملی را بر اساس حمایت از طرح ملی ما که همان طرح دولت و پایان دادن به اشغالگری است، محقق کنیم. ما با یک دستور کار آزاد می رویم که مورد بحث قرار می­گیرد و پس از پایان گفتگو بیانیه ها، مواضع و آنچه در مورد آن توافق کرده ایم را صادر خواهیم کرد.

جنبش حماس هم در بیانیه ای اعلام کرد که دعوت به شرکت در این گفتگو را دریافت کرده و «صالح العاروی» معاون رئیس این جنبش، ریاست گروه را به عهده می گیرد.

در صورت برگزاری انتخابات قانونگذاری این اولین انتخاباتی است که از سال۲۰۰۶ برگزار می شود و در آن سال حماس اکثر کرسی های شورای قانونگذاری را بدست آورد اما پس از سالها کنترل بر نوار غزه در سال ۲۰۱۸ منحل شد.

طی سالهای گذشته تلاشهای زیادی تحت نظارت کشورهای عربی از جمله مصر، عربستان سعودی قطر و اردن انجام شد تا آشتی فلسطین بین فتح و حماس برقرار شود اما این تلاشها بی نتیجه ماند.

کمیسیون مرکزی انتخابات که آماده سازی این انتخابات را برعهده دارد از ناظران بین المللی برای نظارت بر روند انتخابات دعوت کرده است.

اداره مرکزی آمار فلسطین اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۸ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۶ دو برابر شده است.

کسانی که در انتخابات شرکت می کنند لازم است تا روز انتخابات ۱۸ سال تمام را داشته باشند تا نام آنها در لیست رأی دهندگان کمیته مرکزی انتخابات درج شود.

منابع خبری فلسطین اخیرا از احتمال مشارکت جهاد اسلامی در انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین برای نخستین بار و ائتلاف با جنبش حماس خبر داده‌اند.

در همین ارتباط، روزنامه محلی «القدس» به نقل از منابعی در جنبش جهاد اسلامی گزارش داد که اگر این جنبش تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرد، با جنبش حماس ائتلاف خواهد کرد و این گزینه اکنون توسط رهبران جهاد اسلامی در حال بررسی است.

به گزارش ایرنا، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ۱۵ ژانویه گذشته با صدور فرمانی زمان برگزاری انتخابات فلسطین در ۳ مرحله را اعلام کرد.

قرار است انتخابات مجلس قانونگذاری (پارلمان) فلسطین شنبه ۲۲ می ۲۰۲۱ (۱ خرداد ۱۴۰۰) ، انتخابات ریاست حکومت خودگردان فلسطین شنبه ۳۱ جولای ۲۰۲۱ (۹ مرداد ۱۴۰۰) و انتخابات شورای ملی فلسطین سه‌شنبه ۳۱ اوت ۲۰۲۱ (۹ شهریور ۱۴۰۰) برگزارش شود.

پربیننده ترین خبرها