آغاز فرایند انتخاب دبیرکل آتی سازمان ملل متحد

آغاز فرایند انتخاب دبیرکل آتی سازمان ملل متحد
شنبه 18 بهمن 1399 - 12:37

بر اساس قوانین جدید، فرایند انتخاب دبیرکل سازمان ملل متحد دستخوش تغییراتی شده است.

العالم _ جهان

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد، فرایند انتخاب دبیرکل آتی خود را آغاز کرد و از تمامی 193 عضو خواست گزینه‌هایشان را برای تصدی این منصب معرفی کنند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل کنونی سازمان ملل که دوران دبیرکلی‌اش 31 دسامبر (10 دی 1400) به پایان می‌رسد، ماه گذشته اعلام کرد که مایل است برای یک دوره 5 ساله دیگر این مسند را در اختیار داشته باشد. اما "مری الیزابت فلوریس فلیک"، سفیر هندوراس در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به کلیه 193 عضو خاطرنشان کرده است این نهاد هرگز از یک دبیرکل زن برخوردار نبوده است. وی از اعضا خواسته است زنان را برای پذیرش این مسند نامزد کنند.
بر اساس یک قطعنامه 2015 مجمع عمومی که کلیه اعضا به آن رأی مثبت دادند، فرایند انتخاب دبیرکل سازمان ملل دستخوش تغییرات عمده‌ای شد تا تمامی مراحل مرتبط با آن شفاف شود و همه از آن آگاه شوند. بر این اساس، تمام اعضا می‌توانند برای نخستین بار اطلاعات مرتبط با پیشینه شغلی نامزدها را مشاهده و در جلسات عمومی با آنها دیدار کنند.
مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل را بر مبنای توصیه شورای امنیت انتخاب می‌کند. در رقابت سال 2016، 13 نامزد حضور داشتند که 7 نفر از آنها زن بودند. این نخستین بار است که قوانین جدید برای تأیید یا رد دبیرکل کنونی سازمان ملل مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنوز مشخص نیست آیا نامزدهایی برای رقابت با گوترش معرفی می‌شوند یا خیر.

پربیننده ترین خبرها