نقشه زیرکانه بایدن برای حفظ تحریم های ایران به رغم کاهش فشار مالی

نقشه زیرکانه بایدن برای حفظ تحریم های ایران به رغم کاهش فشار مالی
يکشنبه 19 بهمن 1399 - 10:42

خبرهای رسیده از رسانه ها حاکی است که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به دنبال اجرای نقشه جدیدی است تا از تعهدات برجامی خود در زمینه لغو تحریم ها شانه خالی کرده و در عین حال با کاهش فشارهای مالی ایران در زمینه های بشردوستانه، همچنان به حفظ تحریم ها مبادرت کند.

العالم ـ آمریکا

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ به نقل از چهار شخص نزدیک به دولت جو بایدن گزارش داده که واشنگتن به دنبال راهی برای کم کردن فشارهای اقتصادی بر ایران بدون نیاز به برداشتن تحریم‌ها است.

بنابر این گزارش، مقام‌های دولت بایدن مشغول بررسی گزینه‌هایی از جمله حمایت از وام صندوق بین‌المللی پول به ایران برای مقابله با کرونا و آسان‌تر کردن تحریم‌هایی هستند که مانع دستیابی ایران به کمک‌های جهانی در زمینه کرونا شده است. به رغم این که بایدن می‌تواند با یک امضا، فرمان قبلی ترامپ برای خروج آمریکا از برجام را لغو کند، ولی برداشتن تحریم‌های نفتی ایران فعلا گزینه مورد نظر دولت آمریکا نیست.

با وجود خروج آمریکا از برجام و خودداری این کشور از اجرای تعهدات و وارد کردن خسارات هنگفت انسانی و اقتصادی به کشورمان، دولت بایدن تاکید دارد که پیش از بازگشت به برجام، ایران باید به تعهدات خود در قبال این توافق عمل کند این در حالی است که تهران بارها اعلام کرده که برداشتن یکجای همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های تجاری، نفتی و بانکی شرط بازگشت به نقطه شروع برجام خواهد بود.

آمریکا درصدد است با اتخاذ چنین تصمیماتی در راستای موضوعات بشردوستانه، به ترمیم وجهه خود مبادرت و در عین حال به فشار بر ایران تمرکز کند. گفته شده که بایدن همچنین ممکن است دستوری جهت لغو تصمیم ترامپ برای خروج از توافق برجام را بدون برداشتن تحریم ها امضا کند. بنابر گزارش های رسیده، معافیت از تحریم ها از جمله امکان فروش نفت ایران در بازارهای بین المللی در حال حاضر در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد.

پربیننده ترین خبرها