الجزیره: آمریکا برای خوشایند ایران انصارالله را از فهرست تروریسم حذف کرده است

الجزیره: آمریکا برای خوشایند ایران انصارالله را از فهرست تروریسم حذف کرده است
يکشنبه 19 بهمن 1399 - 13:00

شرکت کنندگان در برنامه  «ماوراء الخبر» (آن سوی خبر) شبکه تلویزیونی الجزیره و در تحلیل تصمیم دولت بایدن برای خروج نام انصارالله یمن از فهرست گروههای تروریستی ، گفتند که این تصمیم با هدف جلب رضایت ایران گرفته شده است.

العالم ـ آمریکا

عبدالله الشایجی استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت در برنامه ماوراء الخبر تلویزیون الجزیره، از تصمیم دولت «جو بایدن» مبنی بر حذف نام انصارالله یمن از فهرست تروریسم انتقاد کرد و گفت که این اقدام با نادیده گرفتن کشورهای خلیج فارس به منظور نزدیک شدن به ایران و جلب رضایت تهران صورت گرفته است.

وی در گفت وگو با مجری برنامه ماوراء الخبر ( آن سوی خبر ) شبکه تلویزیونی الجزیره، دولت بایدن را متهم کرد که با معامله بر سر پرونده یمن و حذف نام حوثی‌ها به عنوان همپیمان ایران از فهرست تروریسم، در صدد کسب اعتماد تهران در خصوص پرونده هسته‌ای است. الشایجی از این اقدام به عنوان یک موضوع خطرناک نام برد.

استاد علوم سیاسی کویت شگفتی خود را نسبت به تاکید دولت جدید آمریکا مبنی بر اولویت بخشیدن به پرونده یمن در روزهای ابتدایی کار خود مخفی نکرد و گفت که این اولویت در حالی است که دولت بایدن با بحران‌های داخلی خطرناک و در حال انفجار روبرو است.

الشایجی گفت: علاوه بر تمایل آمریکا جهت نزدیک شدن به تهران و کسب اعتماد و سوق دادن ایران به سوی مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای عوامل دیگری نیز وجود دارد که بایدن را به سوی حذف نام حوثی‌ها از فهرست تروریسم سوق می‌دهد از جمله اینکه بایدن می‌خواهد سیاست در پیش گرفته شده از سوی دونالد ترامپ را تصحیح کرده و به سیاست باراک اوباما مبتنی بر خاموش کردن آتش جنگ‌های کوچک بازگردد تا بتواند با خیال راحت به مقابله با روسیه و چین بپردازد.

وی از تمایل بایدن به جلب رضایت اعضای پیشرو در حزب دمکرات و هوادار پایان دادن به جنگ در یمن به عنوان یکی از عوامل سوق دهنده رئیس جمهوری جدید آمریکا به سوی حذف نام انصارالله از فهرست تروریسم نام برد.

از سوی دیگر " محمد الشرقاوی " استاد حل و فصل منازعات بین‌المللی در دانشگاه " جورج میسون " نیز در برنامه آن سوی خبر الجزیره احتمال داد که واشنگتن با اتخاذ چنین تصمیمی ، در صدد جلب رضایت تهران است .

البته الشرقاوی از عوامل دیگری نیز سخن به میان آورد، از جمله اینکه دولت آمریکا سعی دارد تا با عدم تحریک دشمنی هیچ یک از طرف‌های یمنی قبل از آغاز مذاکرات و تلاش برای یافتن راه حل‌ها، زمینه مسالمت‌آمیزی را جهت پایان دادن به جنگ در یمن فراهم آورد . درست بر عکس ترامپ که در آخرین ساعات کاری خود تصمیم گرفت تا حوثی ها را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

الشرقاوی گفت که دولت بایدن در همین راستا تصمیم گرفت تا فروش تسلیحات به امارات و عربستان را متوقف کند، همچنان که تمامی کمک‌های نظامی خود در جنگ یمن را نیز متوقف کرد تا آمریکا به عنوان شریک در این جنگ شناخته نشود.

به گفته الشرقاوی، دولت آمریکا می‌خواهد تا از تلاش‌های انسان دوستانه سازمان ملل در یمن حمایت به عمل آورد و کمک‌های بشردوستانه را به غیرنظامیان و آسیب دیدگان در این جنگ برساند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه آمریکا چندی پیش به طور رسمی کنگره را در جریان قرار داد که «آنتونی بلینکن» می‌خواهد درج نام حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی را حذف کند.

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که همچنان خود را متعهد می‌داند تا به عربستان و همپیمانان خود در خلیج فارس کمک نماید تا بتوانند از مرزهای خود در برابر به اصطلاح تهدیدهای شکل گرفته از سوی یمن و سایر رقبای آنها در منطقه دفاع کنند.

پربیننده ترین خبرها