برلین: تکمیل پروژه نورد استریم-2 ربطی به ماجرای ناوالنی ندارد

برلین: تکمیل پروژه نورد استریم-2 ربطی به ماجرای ناوالنی ندارد
يکشنبه 19 بهمن 1399 - 17:39

یک مقام ارشد دولت آلمان وجود ارتباط بین پروژه «نورد استریم-2» با ماجرای چهره غربگرای مخالف دولت روسیه را رد کرد.

العالم - اروپا

یک مقام ارشد دولت آلمان هرگونه ارتباط بین ماجرای چهره مخالف دولت روسیه و همکاری با این کشور بابت تکمیل پروژه حط لوله گازی «نورد استریم-2» را رد کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «دویچه وله» «پیتر آلتمیر» وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با یکی از نشریات این کشور در این زمینه گفت که ماجرای «آلکسی ناوالنی» چهره مخالف دولت روسیه ارتباطی با پروژه نورد استریم ندارد.

وی در این باره گفت: «روابط تجاری و پروژه‌های تجاری بین دو کشور د‌هه‌هاست که انجام می‌شود و این یک مورد است و موارد مرتبط به حقوق بشر موردی دیگر.»

وزیر اقتصاد آلمان در ادامه افزود که پیمانکاران باید ساخت این پروژه خط لوله گازی بحث برانگیز را به پیش ببرند.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز روز جمعه نسبت به ارتباط بین ماجرای ناوالنی و نورد استریم-2 هشدار داده بود. روسیه روز جمعه در واکنش به دخالت برخی کشورهای اروپایی در ماجرای ناوانی، سفیر آلمان و برخی کشورهای اروپایی را از خاک خود اخراج کرد.

این پروژه در حالی انتقال گاز روسیه به آلمان را دو برابر می‌کند که آمریکا و چند کشور اروپایی از جمله لهستان مخالف آن هستند و مدعی‌اند که این موجب وابستگی آلمان به گاز روسیه می شود. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز این پروژه را «یک توافق بد برای اروپا» توصیف کرد.

خط لوله نورد استریم۲، پروژه‌ای برای انتقال گاز از روسیه به آلمان، از طریق مسیر زیر دریای بالتیک است. ساخت و ساز این پروژه پس از تعلیق در سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم‌های ایالات متحده از سر گرفته شد. گفته می‌شود خط لوله بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در اقدامات دقیقه نودی خود تلاش کرد این پروژه را به طور کامل متوقف کند.

فرانسه نیز هفته گذشته در اعتراض به بازداشت آلکسی ناوالنی از آلمان خواست که این پروژه انتقال گاز با روسیه را لغو کند. فرانسه اعلام کرده که در زمینه اجرای این پروژه تردید دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها