نشست قالیباف با تجار ایرانی و روسیه برای رفع موانع و گسترش همکاری ها

نشست قالیباف با تجار ایرانی و روسیه برای رفع موانع و گسترش همکاری ها
دوشنبه 20 بهمن 1399 - 10:44

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه و در دومین روز سفر به مسکو، در نشستی با حضور جمعی از تجار روسی و ایرانی که با هدف بررسی موانع پیش روی تجارت دو کشور و کمک به تسهیل موانع و مشکلات برگزار شده است، شرکت کرد.

العالم ـ اروپا

در نشست محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با تجار روسیه و ایران که با حضور سفیر ایران انجام شد، موانع پیش روی تجارت دو کشور مطرح و بررسی شد. عدم شناخت کافی تجار روسیه و ایران نسبت به ظرفیت های متقابل، حریم ها، موانع گمرکی، شیوع کرونا، مسائل مرتبط با کیفیت کالاها و ...از جمله مشکلات موجود در مسیر همکاری های تجاری بین دو کشور اعلام شد.

در سال ۲۰۲۰، حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه تنها حدود دو میلیارد دلار بود که از این رقم، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سهم صادرات روسیه به ایران و مابقی سهم صادرات ایران به روسیه بود. با توجه به ظرفیت های فراوان دو کشور در زمینه های فعالیت های تجاری، اقتصادی و صنعتی، کارشناسان دو طرف میزان کنونی حجم تجارت را به هیچ وجه متناسب با این ظرفیت ها نمی دانند و ضروری است گام های موثرتری در جهت ارتقای همکاری های تجاری بین ایران و روسیه برداشته شود.

«محمد باقر قالیباف» در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی، در راس هیاتی پارلمانی و بنا به دعوت رسمی «ویچیسلاو والودین» رییس دومای دولتی روسیه، عصر یکشنبه به وقت محلی وارد مسکو شد.

به گزارش ایرنا، در این سفر سه روزه، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری و ابوالفضل عمومی رئیس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی، سیدجواد ساداتی نژاد رییس کمیسیون کشاورزی، ‌حسین امیرعبدالهیان معاون رئیس مجلس در امور بین‌الملل و بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس، قالیباف را همراهی می کنند.
قالیباف در این سفر، علاوه بر تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به دولت مسکو، با همتایان خود در دوما و سنا، مقامات اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی روسیه دیدار ودر خصوص راه های گسترش مناسبات دو کشور در حوزه های گوناگون گفت و گو و تبادل نظر خواهد کرد.

حضور و سخنرانی در جمع اندیشمندان اندیشکده های حوزه سیاست خارجی و روابط بین المللی نیز از دیگر برنامه‌های رییس مجلس شورای در مسکو است.

پربیننده ترین خبرها