البصری در گفت‌وگو با العالم:

رژیم‌های سعودی و امارات در اقدام تروریستی اخیر در عراق دست داشتند/ آمریکایی ها به آسانی از عراق خارج نمی شوند

رژیم‌های سعودی و امارات در اقدام تروریستی اخیر در عراق دست داشتند/ آمریکایی ها به آسانی از عراق خارج نمی شوند
دوشنبه 20 بهمن 1399 - 14:46

نایب رئیس الحشد الشعبی در گفتگو با العالم خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای ادامه حضورشان در عراق هستند و خروج نهایی آنها بر خلاف تصور برخی‌ها، آسان نخواهد بود.

العالم- عراق

"ابو علی البصری" نایب رئیس هیئت الحشد الشعبی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک با شبکه العالم گفتگو کرد.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

  • تغییر استراتژی داعش در عراق
  • داعش برخلاف گذشته، امروز از نیروهای بومی استفاده می کند.
  • سفارت آمریکا در حمایت در تظاهرات خشونت‌آمیز که به قتل، بستن جاده‌ها و آتش زدن مدارس منتهی شد، نقش داشت
  • از سرگیری تحرکات هسته ای پنهان "داعش" در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که تنها عامل محرک آنها و تظاهرات سال گذشته، سفارت آمریکا و برخی عناصر سیا و موساد بوده اند
  • آمریکایی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای ادامه حضورشان در عراق هستند
  • خروج نهایی آنها بر خلاف تصور برخی‌ها، آسان نخواهد بود
  • سعودی و امارات در اقدام تروریستی اخیر در عراق دست داشتند
  • هر جا که تروریست های داعشی رخنه کنند ما برای مهار آنها، در منطقه حضور می یابیم و پایگاههایشان را زیر آتش می گیریم
  • الحشد اطلاعات کامل و دقیقی درباره شمار عناصر داعش و تحرکات و توطئه‌های این گروه در عراق دارد
  • نیروهای آمریکایی همواره حشد را هدف قرار می دهند اما این نهاد به تلاش برای خروج این نیروها از عراق ادامه می دهد
  • شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در عراق، نقطه عطفی بود که به برکت خون آنها تغییراتی در این کشور رخ داد و دستاوردهای قابل توجهی داشت.
  • انتخابات آتی عراق؛ الحشد الشعبی دخالتی در مسائل سیاسی نمی‌کند
  • هر نوع سلاحی در کشور باید تحت فرمان و کنترل دولت و در جهت خدمت به مردم باشد.
  • الحشد و سایر گروههای مقاومت ،حامی ومدافع نیروهای مسلح عراق هستند.
  • الحشد الشعبی هیچ گاه در برابر مردم عراق خواه تظاهرکننده یا دیگران نایستاده بلکه برعکس مدافع و حامی انان بوده است

مشروح این گفتگو:

البصری درباره حضور نیروهای داعش در عراق اظهار داشت، گروه تروریستی داعش در عراق هنوز کاملا نابود نشده بلکه این گروه استراتژی‌اش را در استان‌هایی که در آنجا حضور دارد، تغییر داده است.

عملیات های الحشد الشعبی ادامه دارد

البصری تأکید کرد عملیات الحشد الشعبی تا زمان سرکوب نهایی این گروه تروریستی عملیات خود را ادامه خواهد داد.

ابوعلی البصری در ادامه افزود، استراتژیِ امروز داعش موید این واقعیت است که عناصر این گروه تروریستی، بر خلاف سابق که از کشورهای مختلف می‌آمدند، بومی هستند. این افراد جدید از روستاهایی به این گروه پیوستند که تحت سیطره حزب "البعث" هستند و این حزب آنها از طریق ترویج ایدئولوژی وهابیت در روستاهای‌شان، برای عملیات‌های تروریستی در داخل عراق جذب کرده است.

وی افزود، تنها چیزی که در ذهن این عناصر تروریستی می‌گذرد تکفیر و کشتار است، و بیشتر این عناصر جزو فدائیان صدام بودند.

حمایت طرف های خارجی از اقدامات تروریستی در عراق

نایب رئیس هیئت الحشد الشعبی درباره فعالیت مجدد هسته‌های خفته داعش طی مدت اخیر در عراق، خاطرنشان کرد این تحرکات نشان می‌دهد که طرف‌های خارجی از این اقدامات تروریستی حمایت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: آنها توسط گروه تروریستی داعش آموزش دیده و مسلح شدند و ما بیش از سه سال با آنها جنگیدیم. آنها منطقه غربی و موصل و مناطقی از غرب این استان را به همراه بخشهایی از تکریت و کرکوک و مناطق اطراف آن به خصوص مناطق صعب العبور را اشغال کردند و در آنجا استقرار یافتند. حتی پس از شکست در شهرها و مناطق اشغال شده، همچنان در این مناطق استقرار داشته و به مناطق صعب العبور پناه بردند.

ابوعلی البصری به تظاهرات اخیر در عراق اشاره کرد که از سوی سفارت آمریکا حمایت می‌شد و این سفارتخانه در این تظاهرات خشونت‌آمیز که به قتل، بستن جاده‌ها و آتش زدن مدارس منتهی شد، نقش داشت. در واقع، طرف‌هایی که از این تظاهرات حمایت می‌کردند بعد از ناکام ماندن در اجرای توطئه‌های‌شان، به تروریست‌های داعشی متوسل شده‌اند که عملیات جنایتکارانه را در عراق صورت دهند.

وی درباره از سرگیری تحرکات هسته ای پنهان "داعش" در روزهای اخیر گفت که این تحرکات حکایت از آن دارد که تنها عامل محرک آنها و تظاهرات سال گذشته، سفارت آمریکا و برخی عناصر سیا و موساد بوده اند. آنها با استفاده از اوضاع بد عراق و نیازهای مردم، این تظاهرات را راه اندازی کردند. ابتدا مردم صرفا به انگیزه ایجاد تغییر و مبارزه با فساد و بهبود اوضاع حکومت به خیابان ها آمدند اما یک باره خود را در میان عملیات تخریب و قتل و دار زدن جوانان و ترور شخصیت ها و قطع راه ها و بستن مدارس و سوزاندن دفاتر احزاب دیدند. اینجا بود که معترضان واقعی که از حمایت مراجع برخوردار بودند، میدان را ترک کردند. پس از خنثی شدن این نقشه، حامیان تروریسم راهی بهتر از عملیات های تررویستی برای این مرحله پیدا نکردند.

وی درباره حضور آمریکا در عراق، متذکر شد بعد از شهادت فرماندهان پیروزی- حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، آمریکایی‌ها از سوی پارلمان و ملت و دولت عراق تحت فشار قرار دارند و لذا، آمریکا حضور نظامی‌اش در این کشور را کاهش می‌دهد.

آمریکایی ها به اسانی از عراق خارج نمی شوند

البصری در عین حال گفت که آمریکایی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای ادامه حضورشان در عراق هستند و خروج نهایی آنها بر خلاف تصور برخی‌ها، آسان نخواهد بود.

رژیم‌های سعودی و امارات در اقدام تروریستی اخیر در عراق دست داشتند

وی درباره نقش رژیم‌های سعودی و امارات در عملیات‌های تروریستی اخیر در عراق، گفت شواهد موجود در نزد دستگاه‌های امنیتی نشان نمی‌دهد که این دو رژیم در اقدام تروریستی اخیر در عراق دست داشتند ولی اطلاعات موثق حاکی از فعالیت دستگاه‌های امنیتی سعودی و امارات در عراق است تا این کشور را بی‌ثبات و ناامن کنند.

البصری درباره نقش امارات و عربستان در عملیات های تروریستی اخیر در عراق گفت: هیچ اعتراف و اطلاعاتی درباره وابسته بودن تروریست هایی که دست به این عملیات زده اند، به دولت های عربستان و امارات در دست نیست اما آنچه که مسلم است این است که در زمان تظاهرات، پول های کلانی بین کسانی که در این تظاهرات دست به تخریب و قطع راه ها و سوزاندن لاستیک و آتش زدن دفاتر احزاب می زدند، توزیع می شد. مثلا در ازای هر لاستیکی که سوزانده می شد، 50 هزار دینار به کسی که دست به این کار زده است، پرداخت می شد. کسانی بودند که این پول ها را توزیع می کردند. آنها متأسفانه برخی شیوخ عشایر را هم در الناصریه و دیگر مناطق خریده بودند. امارات، عربستان، رژیم صهیونیتسی و آمریکا در این آشوب ها دست داشتند. کنترل اطلاعاتی و امنیتی کاملی بر عراق وجود نداشت و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی این کشور نمی توانستند در مقابل مداخله های خارجی بایستند، لذا هیچ بعید نیست که آشوب های (میدان الطیران در بغداد) از خارج کنترل و هدایت می شده است و کسانی که فکر و روح خود را در اختیار وهابیت گذاشته بودند این جریان را رهبری می کنند.

در حوادث مناطق حمرین، العیثه و نفت خانه، نیروهای ما در مناطق یادشده در حال گشت زنی بودند که در کمین تروریست ها افتادند. در آن شرایط خاص، اوضاع به گونه ای بود که به نصب کمین کمک می کرد. در عملیات اخیر، 5 تن از نیروهای حشد الشعبی در منطقه نفت خانه به شهادت رسیدند. آنها یک گروه شناسایی و اطلاعاتی از تیپ یکم بودند که برای عملیات شناسایی عازم منطقه شده بودند. آنها تحرکاتی را در این منطقه رصد کرده و برای شناسایی اعزام شده بودند. آن منطقه، منطقه ای صعب العبور بود که هیچ خودرویی قادر به حرکت در آنجا نبود، لذا آنها با موتور سیکلت به منطقه رفته بودند؛ آنها می بایست از روستایی عبور می کردند همینکه وارد روستا شدند ناگهان هدف تیراندازی قرار گرفته و شماری از آنها به شهادت رسیده یا مجروح شدند.

استقرار حشد الشعبی در منطقه

البصری درباره استراتژی استقرار نیروهای حشد الشعبی گفت که عملیات نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و عملیات مشترک با مشارکت حشد الشعبی – که بنا به دعوت این نیروها در این عملیات شرکت کرد – از مدتها قبل آغاز شده است. از یک سال پیش عملیات گسترده بازرسی آغاز شده است و تا مهار کامل تحرکات تروریست های داعش ادامه دارد. در آن زمان فرماندهی عملیات مشترک و فرماندهان حشد الشعبی به ضرورت استقرار دوباره نیروها در منطقه، متناسب با شرایط موجود در زمان جنگ با "داعش" و حتی بعد از آن، پی بردند؛ ما نیروهای خود را در آنجا تقویت کردیم و پس از مطالعات عمیق تر، به زودی نیروهای بیشتری را متناسب با شرایط فعلی منطقه و تحرکات کنونی تروریست های داعشی مستقر می کنیم.

وی افزود: ما اطلاعات خوبی درباره آنها و مخفی گاه‌هایشان و مخفی گاه سرکرده هایشان ومسیر تردد و لوجستیک آنها داریم و سعی می کنیم اطلاعات بیشتر و دقیق تری به دست آوریم. ما برنامه هایی برای استقرار دوباره نیروهایمان در این منطقه داریم.

وی در ادامه گفت: ما حضور خود را در منطقه تقویت کرده ایم. ما در مرزها و در خط مقدم حضور نداریم. نیروهای پلیس دراین منطقه مستقر هستند و امنیت آنجا را تامین کرده اند. در حال حاضر تنها مرز آشفته و ناآرام، مرز عراق و سوریه است. مرز عراق با ایران، آرام است و هر دو طرف به شدت امنیت را حفظ کرده اند. نیروهای ما در مرز با جمهوری اسلامی ایران مستقر هستند همچنین تعدادی از نیروهای ما در مرز جنوبی با عربستان مستقر هستند. نیروهای پلیس مرزی در مرز با سوریه مستقر هستند و ما امنیت پشت جبهه را تأمین می کنیم و مرزهای شرقی را تحت کنترل داریم زیرا تروریست های داعشی از این نقطه به سمت جنوب و بغداد وهمچنین جمهوری اسلامی ایران در تردد هستند و نفوذ می کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر جا که تروریست های داعشی رخنه کنند ما برای مهار آنها، در منطقه حضور می یابیم و پایگاههایشان را زیر آتش می گیریم.

البصری درباره استراتژی الحشد الشعبی برای مواجهه با گروه تروریستی داعش در خطوط مقدم تصریح کرد: الحشد الشعبی بر ضرورت استقرار مجدد نیروهایش در استان‌هایی که این گروه در آنجا حضور دارد، تأکید می‌کند. الحشد اطلاعات کامل و دقیقی درباره شمار عناصر داعش و تحرکات و توطئه‌های این گروه در عراق دارد. الحشد همچنین طرح جدید برای استقرار مجدد دارد و حضورش را در مناطق مد نظر تقویت کرده است.

ابوعلی البصری در ادامه گفت: الحشد الشعبی در مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی، که گروه تروریستی داعش آنجا را به عنوان نقطه گسیل شدن به سمت بغداد و نیز ایران تصور می‌کرد، حضور دارد.

حمله آمریکایی ها به مواضع حشد الشعبی

وی درباره حمله نیروهای آمریکایی به فرماندهان و نیروهای حشد الشعبی گفت: نیروهای آمریکایی به خصوص نیروی هوایی آن هر بار به مواضع حشد الشعبی حمله می کند و بهانه انها این است که این مواضع متعلق به گردان حزب الله است یا اینکه اغلب نیروهای مستقر دراین منطقه، به این گردان وابسته اند. حمله های آنها حتی پس از ترور سرداران پیروزی ادامه یافته است. انها بارها به بهانه های مختلف به منطقه جرف الصخر و فرودگاه کربلا حمله کرده اند.

وی افزود: روی کار آمدن بایدن هم تغییری دراین وضعیت ایجاد نکرد. ما پیش بینی می کنیم که اگر آمریکا را مجبور به خروج نکنیم حضور این کشور در منطقه همچنان ادامه خواهد یافت. بیرون راندن آمریکایی ها جز با حمله به آنها و اخراج نیروهای بیگانه به خصوص آمریکایی ها از عراق امکان پذیر نیست. باید تلاش های کامل و منسجمی برای اخراج آنها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرح اخراج آمریکایی ها محقق نشود باید به روش دیگری برای اخراج آنها متوسل شویم. این، حکم مردم است و نیروهای آمریکایی پس از ارتکاب جنایت علیه نیروهای مخلص مردمی حشد الشعبی که از حمایت و محبوبیت مردمی برخوردار است باید عراق را ترک کند. حشد الشعبی یک نیروی کاملا مردمی است که از مردم برآمده و به مردم باز می گردد. و مردم برای امنیت خود به آن تکیه می کنند.

حشد الشعبی و دولت بایدن

البصری درباره ادامه فشار حشد به نیروهای آمریکایی برای خروج از عراق در سایه دولت جو بایدن، در صورتیکه این دولت به موضع دولت، پارلمان و مردم عراق و حاکمیت این کشور احترام بگذارد، چالشی باقی نخواهد ماند و در صورتیکه آمریکا به کشوری تبدیل شود که در امور داخلی عراق دخالت نکند، روابط سیاسی گسترده ای با آن برقرار خواهد شد و حتی مقاومت، حشد و دیگران می توانند رویکرد دیگری نسبت به آمریکا داشته باشند به شرط آنکه به حاکمیت عراق احترام بگذارد و غرامت جنایات سابق خود را بپردازد.

در بخش دوم از گفت‌وگوی مفصل شبکه خبری العالم با ابو علی البصری، در برنامه "ضیف و حوار"، البصری گفت که فضای عراق این روزها صحنه رویدادهای پیچیده و دیدگاه‌های متفاوت سیاستمداران است. اغلب سیاستمداران عراق خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور هستند اما برخی گروه‌های سیاسی منافع‌شان در ادامه حضور آمریکایی‌ها در عراق است لذا برای ادامه حضور آنها نقشه می‌کشند.

رویارویی میان حشد و نیروهای آمریکایی در عراق

وی یادآور شد: نیروهای آمریکایی همواره حشد را هدف قرار می دهند اما این نهاد به تلاش برای خروج این نیروها از عراق ادامه می دهد، مردم عراق درباره این خروج تصمیم می گیرند و در صورتیکه نیروهای آمریکایی به این تصمیم عمل نکنند، حشد طرحهای جدیدی برای خروج آنان طراحی خواهد کرد.

خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواست مردم است

وی تأکید کرد که سیاستمداران در پارلمان و در فضای سیاسی این کشور (بر سر همین موضوع) در حال کشمکش هستند اما الحشد الشعبی، مواضع خود را در این خصوص به طور واضح اعلام کرده و خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شده است و در راه مبارزه با اشغالگران آمریکایی، شهدای بسیاری را تقدیم کرده و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، خواست مردم است.

وی درباره ادامه فشارهای الحشد الشعبی بر نیروهای آمریکایی برای اخراج آنها از عراق در زمان "جو بایدن"، گفت که دولت آمریکا اگر به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد و نیروهایش را خارج کند، معادله تغییر می‌کند.

فقدان شهیدان سلیمانی و المهندس خسارتی برای الحشد الشعبی بود

وی درباره تأثیر عدم حضور ابو مهدی المهندس بر عملکرد الحشد الشعبی و سرتاسر عراق، گفت که شخصیت حاج ابومهدی المهندس، شخصیتی والا و بی‌نظیر از نظر ایمان، اخلاص و شجاعت، در عراق است. این شخصیت پس از قرار گرفتن در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان نبرد بیش از پیش رشد کرد که فقدان این دو شخصیت، خسارتی برای الحشد الشعبی بود اما خون آنها باعث تقویت عزم و پایداری و وحدت و یکپارچگی الحشد شد.

ابو علی البصری خاطرنشان کرد که شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در عراق، نقطه عطفی بود که به برکت خون آنها تغییراتی در این کشور رخ داد و دستاوردهای قابل توجهی داشت.

انتخابات آتی عراق؛ الحشد الشعبی دخالتی در مسائل سیاسی نمی‌کند

وی درباره انتخابات پیش رو در عراق و دیدگاه الحشد الشعبی درباره آن گفت که الحشد الشعبی یک نیروی نظامی است و دخالتی در اوضاع سیاسی نمی‌کند.

نایب رئیس هیئت الحشد الشعبی تأکید کرد که الحشد الشعبی امیدوار است که انتخاباتی سالم و به دور از کشمکش برگزار شود و از مردم عراق خواست بهترین و صالح‌ترین گزینه را انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد که افراد صالح اگر وارد پارلمان شوند قطعا از الحشد الشعبی دفاع کرده و حامی مدافعان امنیت و وحدت کشور خواهند بود.

ابو علی البصری بیان داشت که الحشد الشعبی برخاسته از متن مردم است که در لبیک به ندای مرجعیت و وطن شکل گرفته است و به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست.

وی با اشاره به حضور الحشد الشعبی در کنار مردم در مقابل ویروس کرونا، تأکید کرد که رسالت حشد، وحدت عراق و دفاع از کشور در برابر خطرات داخلی و خارجی در موقعیت‌های مختلف است.

وی همچنین تأکید کرد که الحشد الشعبی به عنوان یک نیروی نظامی، تحت فرمان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح است.

الحشد العشبی و سلاح بی ضابطه

وی درباره استراتژی امنیت در عراق تصریح کرد که الحشد الشعبی از وجود سلاح‌های بدون کنترل و مهارنشده در کشور مخالف است و تأکید کرد که هر نوع سلاحی در کشور باید تحت فرمان و کنترل دولت و در جهت خدمت به مردم باشد.

ابو علی البصری با خطاب قرار دادن گروههای سیاسی که خواهان خلع سلاح الحشد الشعبی هستند گفت :دشمنان عراق زیاد هستند و بیرون راندن گروه تروریستی داهش از عراق با حمایت الحشد از نیروهای امنیتی مسلح بوده است.

وی تاکید کرد: الحشد و سایر گروههای مقاومت ،حامی ومدافع نیروهای مسلح عراق هستند.

واقعیت جدایی افراد از الحشد الشعبی

ابو علی البصری ضمن تکذیب ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر جدا شدن چهار تیپ از الحشد الشعبی، تأکید کرد که این نیروها از نظر اداری و مالی و لوجستیکی تحت فرمان فرماندهی الحشد الشعبی هستند و همه افراد آن از الحشد الشعبی دستور می‌گیرند. الحشد الشعبی بیش از هر نیروی دیگری دغدغه دفاع از ملت عراق را دارد.

الحشد العشبی به تظاهرات یا تظاهر کنندگان حمله نکرده است/ ما مقابل مردم نیستیم

این مقام حشدالشعبی درباره اتهامات برخی رسانه های عربی و سعودی به الحشد الشعبی و اقدام در حذف برخی افراد و حمله به تظاهرکنندگان اکتبر گفت : الحشد الشعبی هیچ گاه در برابر مردم عراق خواه تظاهرکننده یا دیگران نایستاده بلکه برعکس مدافع و حامی انان بوده و بیش از همه آنان را دوست و به انان تمایل داشته و به منافع و زندگیشان می اندیشد و این اتهام ها دروغ محض است و الحشد العشبی به تظاهرات یا تظاهر کنندگان حمله نکرده است.

ابوعلی البصری و جوسازی و شایعات رسانه های معاند

وی درباره اتهامات رسانه های عربی و سعودی به خود گفت: اشتباهی پیش آمده، زیرا فردی هم نام من مدیر کل اطلاعات وزارت کشورو رئیس گروه الصقور بود که وزارت کشور وی را از آن پست برکنار و در جای دیگری به کار گرفت این تغییرات همه در وزارت کشور بوده و ربطی به الحشد الشعبی و من ندارد اما حضور ان فرد در رسانه ها به دلیل فعالیت محرمانه کمرنگ بوده یا اصلا حضور نداشته لذا چهره سرشناسی نبوده و زمانی که رسانه ها اخبار این فرد را منتشر کردند عکس من را به این خبر افزودند و پس از آن تحلیل هایی در شبکه العربیه و الحدث برای اتهام زنی به من و او آغاز شد بدون اینکه به من ارتباط داشته باشد.

ابوعلی البصری درباره سابقه کاری خود گفت: من در گذشته جزو نیروهای بدر بودم پس از سقوط رژیم بعث به ماموریت اصلی خود بازگشتم و کارمند دولت شدم و مسئولیت هایی در وزارت خانه های مدنی به من ارجاع شد مثلا معاون وزیر تربیت بودم سپس زمان اشغال خاک عراق توسط داعش ، ابومهدی المهندس از من خواست در کنارش باشم و تا الان در کنارش بودم و سال گذشته بازنشسته شدم و اکنون نیز در الحشد الشعبی مشغول به خدمت هستم و تا زمانی که به وجود من در الحشد نیاز باشد به فعالیت خود ادامه خواهم داد.

پربیننده ترین خبرها