افزایش اعتراضات مردمی در شرق، غرب و جنوب سودان

افزایش اعتراضات مردمی در شرق، غرب و جنوب سودان
چهارشنبه 22 بهمن 1399 - 17:04

اعتراضات مردم سودان شامگاه گذشته نیز در چند شهر مهم از جمله پایتخت این کشور ادامه یافت و در برخی از شهرها، معترضان خواستار سرنگونی دولت انتقالی شدند.

العالم - آفریقا

دامنه اعتراضات مردمی در سودان اخیرا گسترش یافته است؛ اعتراضاتی که معلول وخامت اوضاع اقتصادی، گران شدن کالاهای اساسی و کمبود سوخت است.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، شهرهای خارطوم و «نیاله» (غرب)، «الابیض» (جنوب) و «القضارف» و «پورت سودان» واقع در شرق این کشور طی روزهای گذشته شاهد اعتراضات خشونت‌باری بودند.

به گزارش آناتولی، معترضان در جریان اعتراضات خود، مغازه‌ها را تخریب و غارت کردند و ماشینهای پلیس را به آتش کشیدند.

نیروهای پلیس سودان شامگاه روز گذشته با استفاده از شلیک گلوله و گازهای اشک‌آور سعی داشتند معترضان را در نیاله واقع در مرکز ایالت دارفور متفرق کنند.

شاهدان عینی به آناتولی گفتند که صدها نفر از معترضان در اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی، به خیابانها آمدند، ولی نیروهای پلیس با شلیک گلوله هوایی، آنان را متفرق کردند.

«موسی مهدی» فرماندار جنوب دارفور هیچ واکنشی به اعتراضات و وضعیت امنیتی این منطقه نداشت و گفت که فقط مشغول پیگیری رخدادهای اعتراضات است.

مهدی همچنین ادعا کرد که نیروهای امنیتی، از معترضان سلاح و مهمات کشف و ضبط کرده‌اند و به همین دلیل، بازداشت شده‌اند.

در پورت سودان نیز تظاهرات گسترده‌ای صورت گرفت. معترضان در این شهر، خواستار «سرنگونی دولت انتقالی» بودند.

در شهر الابیض واقع در مرکز منطقه «کردفان» واقع در جنوب سودان هم اعتراضات گسترده گزارش شد. «خالد مصطفی» فرماندار کردفان، ضمن اعلام وضعیت فوق العاده در این منطقه، ممنوعیت آمدوشد شبانه را برقرار کرده است.

سودان در حال حاضر با مشکل نان، آرد و سوخت مواجه است. علت این وضعیت، افزایش قیمت دلار در برابر پول این کشور است.

سودان از سال ۲۰۱۱ با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و یک علت عمده آن جدا شدن سودان جنوبی از سودان و از دست دادن چاه‌های نفت واقع در جنوب سودان به عنوان منبع اصلی درآمد خارطوم است.

بحران کمبود نان و سوخت در سودان در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسید که در نتیجه آن انقلاب سراسری مردم سودان به سرنگونی عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹ منجر شد و نظامیان اداره امور این کشور را به دست گرفتند.

فارس

پربیننده ترین خبرها