واشنگتن: برای تعامل با ایران، رویکردی هماهنگ با متحدان خود خواهیم داشت

واشنگتن: برای تعامل با ایران، رویکردی هماهنگ با متحدان خود خواهیم داشت
پنج‌شنبه 23 بهمن 1399 - 07:56

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از گفتگو و رایزنی واشنگتن با شرکا و متحدان خود و اعضای کنگره برای اتخاذ رویکردی هماهنگ در قبال ایران خبر داد و اعلام کرد که فعلاً گزینه های پیشنهادی علنی نمی شود.

العالم - آمریکا

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنج شنبه (به وقت تهران) در یک نشست خبری در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر آغاز تولید اورانیوم فلزی از سوی ایران گفت: «تمایل ندارم در مورد گزارش آژانس اتمی یا دست کم یک گزارش کذایی که آن را ندیده ام صحبت کنم. اما از منظری وسیعتر این [اقدام ایران] - و هر آنچه که طی ماهها و هفته های اخیر در مورد رفتار ایران گفته ایم- گامهایی است که [تهران] برای دور شدن هرچه بیشتر از برجام برداشته است. این مایه نگرانی ماست و همین امر ضرورت برخورد ما با این چالش را مطرح می کند».

وی در ادامه گفت که آمریکا در حال گفتگو و رایزنی با شرکا و متحدان خود و همچنین اعضای کنگره است تا تضمین کند که رویکرد واشنگتن در قبال ایران هماهنگ و همگام بوده و از بالاترین شانس موفقیت برخوردار است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار زیاده خواهی های واشنگتن مبنی بر لزوم پایبندی مجدد ایران به برجام پیش از بازگشت آمریکا به آن گفت که پیشنهاد مطرح شده در این باره ماههاست که روی میز است و مدعی شد که «آمریکا به درخواستهای خود برای بازگشت ایران به برجام ادامه می دهد چرا که به باور آمریکا این اقدام راه را برای دیپلماسی می گشاید!»

ند پرایس در پاسخ به پرسشی در مورد سیاست «هویج و چماق» آمریکا برای بازداشتن ایران از لغو محدودیتهای برجامی گفت: «خب ما اظهارات مقامات تهران را شنیدیم. ما تمایل داریم که از وسوسه مذاکره علنی بپرهیزیم. دست کم در این برهه زمانی، ما نمی خواهیم تدابیری که ممکن است روی میز باشد را علنی کنیم. یک دلیلش این است که ما در حال رایزنی با متحدان و شرکای خود و اعضای کنگره هستیم تا بار دیگر مطمئن شویم که هم راستا هستیم و تنها زمانی که احساس کنیم دارای یک رویکرد هماهنگ نسبت به این چالش فوری هستیم، با ایرانی ها وارد تعامل می شویم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه واشنگتن برای ضرب الاجل ۲۲ فوریه ایران و هرگونه هماهنگی با تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای بازدارندگی یا مجازات ایران گفت: «همین جمعه گذشته بود که وزیر خارجه بلینکن نخستین با تروئیکای اروپایی گفتگو کرد و ایران یکی از موضوعات آن گفتگو بود».

وی در ادامه افزود: «در روزهای ۲۱ و ۲۲ فوریه پیشنهاد ما همچنان روی میز خواهد بود و چنانچه ایران پایبندی کامل خود به برجام را از سر بگیرد، ایالات متحده آمریکا آماده طی کردن مسیر دیپلماتیک و بازگشت به برجام است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه با تکرار شرط نابجا و غیرقابل قبول واشنگتن برای بازگشت به برجام گفت که «آمریکا درباره باور خود به فرمول پایبندی در ازای پایبندی کاملاً صریح بوده است: ایران پایبندی کامل خود به برجام را از سر بگیرد، ایالات متحده نیز همان کار را خواهد کرد».

مهر

پربیننده ترین خبرها