سیاست خارجی بایدن از حرف تا عمل...

سیاست خارجی بایدن از حرف تا عمل...
جمعه 24 بهمن 1399 - 16:07

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از مقر پنتاگون درباره استراتژی خود جهت پایان دادن به جنگهای طولانی کشورش در منطقه سخن گفت.

العالم – نظرکده

کارشناسان معتقدند که این سخن نشانه تلاش بایدن برای اصلاح خرابیهای به جای مانده از دولت ترامپ است.

آنان افزودند که گرچه موضع بایدن درباره حمله عربستان به یمن، حضور آمریکا در سوریه و افغانستان و موضوع فلسطین هنوز در حد حرف است اما نشانه آن است که واشنگتن قصد جبران اشتباهات دوره ترامپ را دارد.

کارشناسان گفتند که بایدن درباره بازگشت به برجام نیز سخن گفت که نشانه آغاز عصری جدید از دیپلماسی آمریکایی و جبران اشتباه ترامپ در زمینه خروج از برجام و رویارویی با جمهوری اسلامی ایران است که این مسائل نشان می دهد آمریکا وارد جنگ جدیدی نخواهد شد و قصد دارد خرابیهای ناشی از سیاستهای ترامپ در غرب و شرق آسیا و قاره اروپا را اصلاح کند.

اما تعدادی از دیپلماتهای سابق گفتند که تصمیم بایدن درباره خارج کردن نیروهای آمریکا از برخی از کشورها فقط مانوری سیاسی است که در حد حرف است و عملی نخواهد شد.

آنان افزودند که ترامپ شعارهایی درباره عقب نشینی نیروهایش داده بود اما فقط تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق را کاهش داد، بایدن نیز همینطور است و مانند ترامپ استراتژی مبهمی درباره حضور نظامی آمریکا در جهان دارد.

به گفته این دیپلماتها، یکی از علل این ابهام آن است که بایدن امروز از چین می ترسد چرا که این کشور به یک قدرت اقتصادی و امنیتی در جهان تبدیل شده و به همین دلیل امکان درگیری آمریکایی- چینی بر سر نفوذ در جهان به ویژه در سطوح نظامی و اقتصادی، وجود دارد.

دیپلماتهای مزبور خاطر نشان کردند سیاست امروز آمریکا مشابه سیاست اوباما است که به شکلی تحول یافته درصدد تصحیح اشتباهات آن زمان است.

آنان گفتند که آمریکا در زمان ترامپ سیاست گرسنه سازی و ایجاد فقر را علیه کشورهای عربی و اسلامی اجرا کرد اما امروز بایدن می کوشد به جای این سیاست، از راهکار تهدید به استفاده از زور علیه دشمنانش استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها