"تنش نظامی" یا "تحرکات سیاسی"؛ کدام یک در پرونده یمن تحول ایجاد می‌کند؟

چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 11:20

تحولات در پرونده یمن به نحوی شتابنده شده که واقعیتی جدید و تحولی مهم تحمیل خواهد کرد. برخی معتقدند که این وضعیت به مصلحت صنعا خواهد بود با توجه به اینکه صنعا موفق شده است پرونده جنگ را به دلیل برتری میدانی و نظامی‌اش، به نفع خود تغییر دهد.

العالم- تحلیل روز

مواضع سازنده جامعه جهانی یکی از ثمره‌های مقاومت یمنی‌ها و موفقیت سیاسی و نظامی صنعا به‌شمار می‌رود. از جمله این مواضع، تصمیم اخیر پارلمان اروپا مبنی بر پایان دادن به جنگ یمن و حل و فصل سیاسی و نیز عقب‌نشینی نیروهای خارجی از این کشور است. آمریکا و ایتالیا نیز در مواضعی، خواستار توقف فروش سلاح به رژیم‌های سعودی و اماراتی شده و واشنگتن مواضع سازنده دیگری نیز اتخاذ کرده از جمله: تجدیدنظر در سیاست‌های خود درخصوص بحران یمن، توقف حمایتش از اقدامات نظامی و حذف نام جنبش انصارالله از فهرست "گروه‌های تروریستی". صنعا این مواضع را در امتداد پیروزی قضیه یمن و مقاومت ارزیابی کرده است. البته این طرف‌ها برای اثبات جدیت چنین رویکردهایی بایستی تدابیری ملموسی درباره پایان دادن به جنگ و لغو محاصره اتخاذ کند و گرنه مواضع غیرعملی هیچ ارزش و بهایی ندارد.

تحرکات دیپلماسی و بین‌المللی برای حل و فصل سیاسی بحران یمن با تشدید تنش نظامی در جبهه‌های مختلف همراه شده است که به عقیده مقامات در صنعا، ائتلاف سعودی با داغ کردن جبهه‌ها جهت پیروزی نظامی‌اش تلاش می‌کند برگه برنده‌ای در هرگونه مذاکرات بعی داشته باشد. همین امر باعث شده ارتش یمن و کمیته‌های مردمی نیز سلسله حملاتی را به فرودگاه‌های سعودی انجام دهند و پیشروی بزرگ را در جبهه داغ مأرب محقق سازند.

صنعا تنش نظامی از سوی نیروهای خود را واکنش طبیعی و مشروعش به تشدید تنش نظامی ائتلاف سعودی و حملات مستمر آن به مناطق مختلف یمن و نیز محاصره مستمر یمنی‌ها تعریف می‌کند و توقف حملات هوایی و عملیات نظامی‌اش را مشروط به توقف حملات ائتلاف متجاوز به مناطق مختلف یمن و پایان محاصره فرودگاه‌ها و بنادر توسط این ائتلاف کرده است.

ناظران سیاسی و نظامی معتقدند حملات مستمر یمنی‌ها به عربستان سعودی نشان می‌دهد که صنعا وارد مرحله جدیدی از اقدامات نظامی علیه ریاض و توسعه بانک اهدافش شده است به‌ویژه که ما مشاهده می‌کنیم که صنعا به شهروندان عربستانی درباره دور شدن از مواضع و پایگاه‌های نظامی در این کشور هشدار داده است. موارد فوق‌الذکر دلالت بر استراتژی نظامی صنعا برای تحمیل معادله جدید بازدارندگی است که به آن کارت برنده را قبل از ورود به هرگونه حل و فصل سیاسی قریب‌الوقوع بدهد. برخی معتقدند که این برتری نظامی صنعا تغییری بزرگ در معادله جنگ و نیز فشاری مضاعف ایجاد می‌کند که چه بسا به توقف جنگ افزون بر 6 ساله یمن سرعت ببخشد.

علی الذهب

پربیننده ترین خبرها