صنعاء: ائتلاف متجاوز سعودی، از غیرنظامیان مأرب به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند

صنعاء: ائتلاف متجاوز سعودی، از غیرنظامیان مأرب به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند
جمعه 1 اسفند 1399 - 08:32

شورای عالی امور بشردوستانه یمن گفت که ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانش توقف پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، از غیر نظامیان و آوارگان مأرب به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

العالم _ یمن

در حالی که استان «مأرب» شاهد درگیری و کوچ غیرنظامیان است، شورای عالی امور بشردوستانه یمن شامگاه پنجشنبه خواستار توقف جنایات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی شد.

این نهاد یمنی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «ائتلاف متجاوز و مزدورانش از غیر نظامیان و آوارگان مأرب، به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند».

شبکه خبری المسیره به نقل از این شورا گزارش داد، هدف ائتلاف سعودی و متجاوزان، توقف پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است.

این شورا نسبت به اصرار شبه‌نظامیان حزب «الاصلاح» برای سپر انسانی قرار دادن ساکنان مأرب و عدم بازگشایی گذرگاههای امن برای عبور آنان، ابراز تأسف کرد. الاصلاح حزب وابسته به اخوان المسلمین است که کنترل مأرب را در دست دارد.

بر اساس این بیانیه، نیروهای متجاوز از غیر نظامیان مأرب به عنوان اهرم فشاری در برابر جامعه بین‌الملل استفاده می‌کنند تا به زعم خود بتوانند پیشروی ارتش و در نتیجه آزادسازی این شهر را به تعویق بیاندازند.

این شورا، ائتلاف سعودی و مزدوران را مسئول به خطر افتادن جان غیرنظامیان و وضعیت نابسامان آنان در اردوگاههای واقع در مناطق نظامی اطراف مأرب عنوان کرد.

این نهاد یمنی گفت که از نزدیک، وضعیت مأرب را رصد می‌کند و مقدمات پذیرش و استقبال از همه اسرایی که از مأرب خارج شده‌اند را فراهم کرده است.

این شورا در پایان تأکید کرد که باید جامعه بین‌الملل جنایات این ائتلاف را متوقف کند تا غیر نظامیان و آوارگان از تبعات جنگ در امان بمانند و ائتلاف هم پشت غیرنظامیان پنهان نشود.

در همین ارتباط، دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن شامگاه گذشته تاکید کرد که مواضع بین المللی راجع به تحولات در مأرب را پوششی بین المللی برای تداوم تجاوز و محاصره علیه یمن و کمک به گروه‌های تکفیری می‌داند که به صفوف متجاوزان و اشغالگران در این استان پیوسته‌اند.

دفتر سیاسی انصار الله تاکید کرد، اعلام گروه تروریستی داعش در مشارکت آن با ائتلاف متجاوز در نبردهای مأرب، گواه میزان ارتباط اساسی موجود میان ائتلاف جنایتکار عربی و این گروهک تروریستی داعش است.

استان مأرب از یک هفته پیش شاهد مرحله جدید عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی است، به طوریکه که به گفته منابع میدانی یمنی، در یک هفته گذشته ۳۲ کیلومتر مربع از مساحت منطقه «صرواح» در غرب مأرب به کنترل نیروهای دولت صنعاء درآمده است و این نیروها ۱۰ کیلومتر تا شهر مأرب فاصله دارند.

شهر مأرب اصلی‌ترین مرکز تجمع عناصر اخوانی الاصلاح است. حزبی که ستون فقرات نیروی پیاده دولت منصور هادی را تشکیل می‌دهد. به گفته کارشناسان نظامی، آزادی شهر مأرب می‌تواند تمامی معادلات جنگ یمن را تغییر دهد.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها