آیا زمان بازپس گیری «مأرب» فرا رسیده است؟

 آیا زمان بازپس گیری «مأرب» فرا رسیده است؟
جمعه 1 اسفند 1399 - 22:28

درگیری‌های مأرب یمن به خاطر مخالفت ائتلاف متجاوز با آتش بس، اعزام نیرو توسط آن به منطقه و افزایش حملات هوایی ائتلاف سعودی برای جلوگیری از پیشروی کمیته های مردمی و ارتش یمن هنوز ادامه دارد.

العالم – کشکول

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله در سخنان امروز خود گفت که نبرد در مناطق مختلف یمن برای مقابله با متجاوزی است که هدقش سیطره بر مردم یمن است اما این سرزمین نمی خواهد تحت قیمومیت سعودی، امارات، آمریکا یا رژیم صهیونیستی باشد.

این در حالی است که منابع دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن از اعزام صدها نیرو و مقداری زیادی تدارکات به مأرب خبر دادند و گروه تروریستی وهابی داعش نیز اعلام کرده که در کنار نیروهای متجاوز علیه مردم یمن می جنگد که تمام اینها نشان می دهد دشمن قصد سیطره کامل بر یمن را دارد.

از سوی دیگر، اقدامات دولت منصور هادی در مارب در حالی آغاز شده که سازمان ملل متحد و کشورهای غربی، توقف تجاوز به یمن را خواستار شدند. همزمان، مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل متحد به یمن نیز توقف حمله نیروهای مقاومت یمن به مأرب را خواسته است، اما انصارالله این درخواست را پوششی بین المللی برای استمرار تجاوز و محاصره یمن توصیف کرده است.

در همین راستا، محمد علی الحوثی عضو شورای سیاسی عالی یمن گفت که کشورهای ائتلاف و گریفیتس در حالی از نیروهای مقاومت یمن توقف حمله به مأرب را می خواهند که خود هیچ اقدامی برای توقف حملات هوایی و رفع محاصره یمن انجام نداده اند.

در همین حال، شورای عالی هماهنگی امور انسانی و همکاری بین المللی یمن نسبت به استفاده ائتلاف و مزدورانش از غیرنظامیان یمنی به عنوان سپر انسانی، بازنکردن گذرگاههای انسانی برای عبور غیرنظامیان و تلاش برای استفاده از آنان به عنوان اهرم فشاری بر مقاومت یمن برای توقف پیشروی به طرف مأرب هشدار داده و ائتلاف و مزدورانش را مسئول زندگی غیرنظامیان یمنی دانستند.

کارشناسان معتقدند که آزادی مأرب که سرشار از نفت و گاز است می تواند موازنه قوا را در منطقه بر هم زند چرا که به معنای سقوط آخرین دژ عربستان سعودی، دولت هادی و حزب اخوانی اصلاح در شمال یمن و شکست سنگین متجاوزین سعودی و مزدورانشان به یمن است و زمینه را برای آزادی سایر استانهای یمن هموار خواهد کرد.

از سوی دیگر، آزای مأرب به دولت صنعا امکان خواهد داد از منابع طبیعی آن به عنوان ابزاری برای تقویت پایداری مردم یمن در برابر متجاوزین و محاصره تحمیلی آنان استفاده کرده و باعث تقویت موضع سیاسی مقاومت یمن در مذاکرات برای حل بحران یمن خواهد شد و مانع آن خواهد شد که واشنگتن، سعودی و دولت هادی بخواهند شروطشان را بر مردم یمن تحمیل کنند.

پربیننده ترین خبرها