ظریف: بعد از بازگشت آمریکا به برجام، پرداخت خسارت جز اصلی مذاکرات خواهد بود/ خسارت یک ترلیون دلاری ایران در نتیجه تحریم ها/ بایدن سیاست تحریمی ترامپ را دنبال می کند/ آمریکا پیش از لغو کامل تحریم ها نمی‌تواند به توافق هسته ای بازگردد/ بایدن فقط ادعا می کند؛ تغییری در سیاست آمریکا رخ نداده است/ مذاکرات احتمالی شامل هیچ تغییری در توافق‌هسته‌ای نخواهد بود/ آمادگی ایران برای گفت وگو بدون قید و شرط با کشورهای همسایه

ظریف: بعد از بازگشت آمریکا به برجام، پرداخت خسارت جز اصلی مذاکرات خواهد بود/ خسارت یک ترلیون دلاری ایران در نتیجه تحریم ها/ بایدن سیاست تحریمی ترامپ را دنبال می کند/ آمریکا پیش از لغو کامل تحریم ها نمی‌تواند به توافق هسته ای بازگردد/ بایدن فقط ادعا می کند؛ تغییری در سیاست آمریکا رخ نداده است/ مذاکرات احتمالی شامل هیچ تغییری در توافق‌هسته‌ای نخواهد بود/ آمادگی ایران برای گفت وگو بدون قید و شرط با کشورهای همسایه
يکشنبه 3 اسفند 1399 - 11:36

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه تلوزیونی گفت: هیچ چیزی در سیاست های آمریکا تغییر نکرده و بایدن فقط ادعا مطرح کرده است، آن‌ها می خواهند به فراتر از توافق هسته‌ای بروند ولی هیچ گونه مذاکراتی نخواهد بود، زیرا این توافق، ثابت است.

العالم - ایران / سیاسی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه پرس‌تی‌وی که به صورت زنده از شبکه العالم نیز پخش شد، گفت:طبق پاراگراف 36 برجام، ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی دیگر اعضای برجام به تعهداتشان، اقدامات چاره‌ای در پیش بگیرد و هم‌اکنون آمریکا برجام را نقض کرده است و در حقیقت هر آنکس را که از این توافق پیروی کرده را تنبیه کرده است کشورهای اتحادیه اروپا نیز به تعهداتشان عمل نکرده‌اند

وی یادآور شد: ما این اقدامات را در راستای برجام انجام داده‌ایم، ما برجام را نقض نکرده‌ایم.

ظریف در خصوص مصوبات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی با جهان حرف نمی‌زند با ما بعنوان مجریان قانون حرف می‌زند و می‌گوید تا زمانی‌که نتوانید به ما نشان دهید که طرف‌های برجام به تعهداتشان در قبال ایران پایبند بوده است، دیگر نمی‌توانید به تعهدات اختیاری خود ذیل برجام پایبند باشید این یک ضرب‌الاجل نیست بلکه اولتیماتوم است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اروپا از برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و این، درنوع خود، نفاق و دورویی است.

سکوت اروپا در مقابل تاسیس تنها مرکز تولید بمب هسته‌ای در منطقه به دست اسرائیل

وی یادآور شد: من دیروز توییتی را منتشر کردم. گزارشی در گاردین در خصوص گسترش دیمونا منتشر شد. دیمونا تنها کارخانه بمب‌سازی در خاورمیانه (غرب آسیا) است. این یک راز آشکار است. آیا ابراز نگرانی از سوی رئیس‌جمهور (جو) بایدن یا صدراعظم (آنگلا) مرکل یا رئیس‌جمهور ماکرون شنیده‌ایم؟ آیا ذره‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند؟ بنابراین هرگونه ابراز نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران مزخرف است. این ریاکاری آنها است. اگر نگران عدم اشاعه هستند، ایران عضو ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) نیست...هیچ‌کسی به این مسئله اهمیتی نمی‌دهد.

وزیر خارجه با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص حرام بودن ساخت بمب هسته ای، گفت: بنابه فتوای رهبر انقلاب در اختیار داشتن و ساخت هر‌گونه تسلیحات هسته ای حرام است؛ در نظر داشته باشید که در آمریکا، رئیس جمهوری می تواند از حق وتو برای مخالفت با هر گونه تصمیمی استفاده کند، اما ما در ایران، چنین کاری نخواهیم کرد.

ظریف در ادامه این گفتگو با اشاره به حضور گروسی در ایران، گفت: آژانس انرژی اتمی، باید عادلانه رفتار کند، گروسی نماینده همه کشورهای عضو است و ما نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی را محترم می شماریم و ما با گروسی درباره احترام گذاشتن به قوانین کشور خود که اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی است، گفت‌وگو می کنیم و در عین حال برای وی برای انجام تعهداتش در زمینه نشان دادن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مانع‌تراشی نمی‌کنیم چون برنامه ما صلح‌آمیز است و قرار نیست در ماهیت آن تغییر کند؛ ما با نظارت‌های بیشتر موافقت کردیم

وزیرخارجه تاکید کرد که ایران درصدد ساخت سلاح هسته ای نیست و کشورهای اروپایی باید در زمینه روابط اقتصادی، به درستی عمل کنند.

ظریف گفت: به کاهش تعهدات خود اقدام کردیم و درعین حال، تاکید کردیم که قادر هستیم به سرعت بازگردیم، [آنچه به عنوان] رفع تحریم اقتصادی [مطرح می شود]، جوهری روی کاغذ است و باید عملی باشد.

وی یادآور شد: مذاکرات احتمالی شامل هیچ تغییری در توافق هسته ای نخواهد بود.

ظریف خاطرنشان کرد که آمریکایی ها باید تضمین بدهند؛آنها در موقعیتی هستند که باید تضمین دهند، ما کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دادیم.

وزیرخارجه در خصوص پیامدهای خروج ایران از پروتکل الحاقی گفت: ما با اقای گروسی درباره همه مسائل مهم مذاکره می کنیم ولی آنها اجازه نخواهند داشت تا زمانیکه ایالات متحده به پایبندی کامل به تعهدات برجامی بازگردد به فیلم های دوربین های نصب شده در مراکز [هسته‌ای] دسترسی داشته باشند.

وی افزود: ما گام های دیگری را برمی داریم و این اقدامات اکنون در سازمان انرژی اتمی در دست بررسی است، درباره مسائل فنی با آقای گروسی صحبت می کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد که آژانس بین المللی انرژی هسته ای به همه اعضای خود این تعهد را داده که محرمانه بودن را مراعات کند.

دروغ های صهیونیست ها درخصوص شهید فخری زاده

وی در خصوص شهید فخری زاده و ادعاهای مطرح شده از جانب رژیم صهیونیستی؛ گفت: اسرائیل در مورد مسئولیت ها و کارهای شهید فخری زاده ادعاهای زیادی را مطرح کرده که این شهید هیچگونه مسئولیتی در این زمینه ها برعهده نداشته است.

تغییری در سیاست آمریکا رخ نداده است

وی گفت: هیچ چیزی در سیاست های آمریکا تغییر نکرده و بایدن فقط ادعا مطرح کرد، 7 رئیس جمهوری امریکا را دیده ایم و مشکل این است که آمریکا به اعمال تحریم های اقتصادی، عادت کرده است اما ایران فریب این سیاست‌ها، را نخواهد خورد.

ظریف افزود: آمریکا قادر نخواهد بود که قبل از لغو کامل تحریم ها به توافق هسته ای بازگردد، زیرا این آمریکاست که قانون را نقض کرده است.

برجام ثابت است و قابل تغییر نیست

وی یادآور شد: آمریکا قادر نخواهد بود که قبل از لغو کامل تحریم ها به توافق هسته ای بازگردد، زیرا این آمریکاست که قانون را نقض کرده است، آن‌ها می خواهند به فراتر از توافق هسته‌ای بروند ولی هیچ گونه مذاکراتی نخواهد بود، زیرا این توافق، ثابت است.

وی ادامه داد: چرا از فعال کردن مکانیسم ماشه صحبت می شود، درحالیکه مغایر با قطعنامه 2231 است؛ مکانیسم ماشه ، مردود است و اساسا در طرح اقدام جامع مشترک وجود ندارد، شرکت های اروپایی بیش از سیاستمداران اروپا، گوش به فرمان آمریکا هستند.

بررسی خسارت های وارد شده به ایران در مذاکرات آینده

ظریف تاکید کرد: ما خواهان تضیعف روابط میان اعضای ناتو نیستیم اما اروپا باید از دولت امریکا بخواهد به سیاست هایش احترام بگذارد، چین و روسیه، کشورهای دوست هستند و امریکا در دوران ترامپ، بسیاری از شرکت های این دو کشور را تحریم کرد، بیش از 120 شخصیت چینی و شرکت های چینی و روسیه امروزه با تحریم روبرو هستند.

وی تاکید کرد: بعد از بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، پرداخت خسارت جز اصلی مذاکرات خواهد بود، در نتیجه تحریم ها، یک ترلیون دلار به طور مستقیم و غیرمستقیم ضرر کردیم، از این رو، ایران خواهان دریافت غرامت به شکل عملی است.

بایدن سیاست ترامپ را ادامه می دهد

ظریف یادآور شد: مشکل این است که بایدن سیاست ترامپ را در جلوگیری از خرید دارو و غذا توسط ایران را دنبال می کند، مسئولیت جان شهروندان ایرانی که به خاطر کرونا، جان خود را از دست می دهند، برعهده بایدن و وزیر خارجه وی است زیرا آن ها ما را از تامین واکسن منع کرده و پول های ما را بلوکه کرده اند.

ایران به خواسته های خود دست خواهد یافت

وی افزود: ما بر اساس قانون به سیاست های خود ادامه می دهیم و سطح غنی سازی را افزایش می دهیم و درحال حاضر، 4 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده داریم، ظرف دو ماه، به میزان بیش از 20 درصد به غنی سازی اورانیوم خواهیم پرداخت، به ما گفتند که کار شما تحریک آمیز است، اما واقعیت این است که امریکا به اقدامات تحریک امیز دست می زند، ایران را از غنی سازی اورانیوم منع کردند و امریکا باید بداند که ایران به خواسته های خود بر اساس این توافق دست خواهد یافت، این توافق را با آن ها به منظور اجرای آن بررسی کردیم، ایران، این توافق را با چند هدف مهم که مهم ترین آن ها، پایان دادن به دروغ ها درباره سلاح های هسته ای و نیز تحریم اقتصادی بود، بررسی کرد، ایران همچنان از فشار رنج می برد و آمریکا به این نتیجه خواهد رسید که سیاست هایش غیرقانونی است، ترامپ گمان می کرد که فشار منجر به فروپاشی ایران خواهد شد، اما اتفاقی که افتاد، این بود که ترامپ خود سقوط کرد.

فروش سلاح به عربستان متوقف شود

ظریف در ادامه این مصاحبه با اشاره به حضور نماینده سازمان ملل در امور یمن در ایران و گفتگو با مقامات ایرانی گفت: به آقای گریفیس ، آمادگی خود را برای کمک کردن برای پایان دادن به جنگ یمن اعلام کردیم، وقت آن رسیده است که تجاوز و جنگ علیه یمن به پایان برسد و فروش سلاح به عربستان متوقف شود، عربستان سعودی و امارات مبالغ بسیار هنگفتی را برای خرید سلاح هزینه می‌کنند، عربستان و همپیمانان این کشور نمی‌توانند بر خواست و اراده مردم یمن سلطه یابند

ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر پیشنهاد «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن مبنی بر توقف حمایت ایران از انصارالله در قبال توقف حمایت ایالات متحده از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن گفت: «من چیزی در خصوص چنین پیشنهادی نشنیده‌‌ام. آمریکا اظهاراتی را درباره عقب‌نشینی این کشور از حمایت همه‌جانبه و کورکورانه از عربستان سعودی در یمن مطرح کرد....ما به گریفیتس اعلام کردیم که آماده‌ایم به پایان جنگ در یمن کمک‌ کنیم .

آمادگی ایران برای گفت وگو بدون قید و شرط با کشورهای همسایه

وی یادآور شد: برخی از کشورهای همسایه ما براین باورند که خرید سلاح از غرب ضرورت دارد، و عربستان ، مبالغ میلیاردی را در حمایت از صدام هزینه کرد، نتانیاهو که قادر نیست خود را از محاکمه نجات دهد، آیا قادر خواهد بود از کشورهایی که به عادی سازی روابط با اسرائیل اقدام می کنند، حمایت کند؟

وی یادآور شد: کشورهای همسایه را به بازگشت دعوت می کنیم، زیرا ما اشتراکات زیادی داریم، ایران آماده گفت وگو بدون قید و شرط با کشورهای همسایه است.

ظریف در خصوص نقشه راه همکاری 25 ساله ایران و چین تصریح کرد: ایران و چین دو بازیگر مهم در منطقه و جهان هستند. چین نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد و هرکشوری به دنبال داشتن روابط خوب با این کشور است. توافق 25 ساله به ایران و چین کمک می‌کند و تمامی شایعات درباره اینکه ایران حاکمیت خود را به چین می‌دهد، مزخرف است. این توافق در زمینه جغرافیایی و مسائل دیگر است. چین در زمینه ترانزیت و علم و ...به ما کمک می‌کند؛ در ایران برای چین منبع انرژی است و چین شریک تجاری ماست و بین ما منافع متقابل وجود دارد.

وی یادآورشد: پیام من این است که به تاریخ ایران بنگرید و ببینید که ایران چگونه در برابر حملات و تجاوزها و اشغالگری ها ایستاده است و ایران هیچ گونه خلق وخوی سلطه جویانه ندارد.

وزیرخارجه ایران در انتهای این مصاحبه با اشاره به تحولات کشمیر گفت: سیاست ما آشکار است و همه باید به حقوق کشمیر احترام بگذارند، باید به آینده بهتر بیاندیشیم.

پربیننده ترین خبرها