بورل: امروز درباره احتمال بازگشت واشنگتن به برجام گفت‌وگو می‌کنیم

بورل: امروز درباره احتمال بازگشت واشنگتن به برجام گفت‌وگو می‌کنیم
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 12:14

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در جلسه امروز این اتحادیه، درباره احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهد شد.

العالم - اروپا

شبکه الجزیره به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش داد در جلسه امروز این اتحادیه، درباره احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران هم گفت‌وگو خواهد شد.

پیشتر پایگاه تحلیلی «پالتیکو» گزارش کرد که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دعوت کرده‌اند تا روز دوشنبه (۲۲ فوریه، چهارم اسفندماه) در ویدئوکنفرانس با وزرای امور خارجه این اتحادیه در خصوص موضوع ایران، روسیه، چین و ترکیه شرکت کند.

بامداد جمعه به‌وقت تهران، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد طرف اروپایی برای مشارکت در یک جلسه کمیسیون برجام جهت گفت‌وگو درباره بازگشت به برجام را می‌پذیرد.

بعد از اعلام آمادگی آمریکا، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه هنوز رسماً از هیچ طرفی برای حضور در جلسه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران دعوت به عمل نیاورده است. این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» درباره دلیل عدم ارسال چنین دعوتنامه‌ای گفت هنوز مشخص نیست که برگزاری این جلسه امکان‌پذیر است یا خیر.

آمریکا در حدود سه سال قبل از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و دست به گسترش تحریم‌های خود علیه تهران زد. پس از تغییر دولت در آمریکا در ابتدای بهمن سال جاری، دولت جدید آمریکا نیز همان تحریم‌ها را ادامه داده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که از نظر تهران، بازگشت آمریکا به برجام مساله‌ای مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و در این خصوص نه به گفته‌های طرف آمریکایی که به عملکرد این کشور توجه خواهد کرد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر راهبردی را پیشه کرد ولی پس از یک سال با توجه به عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان، جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی در چارچوب ماده ۳۶ برجام را اعلام و در همین راستا پنج گام از سوی ایران برداشته شد.

آذرماه امسال نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که قرار است در صورت عدم لغو تحریم‌های آمریکا، از روز پنجم اسفند ماه این اقدام عملیاتی شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها