اتحادیه اروپا 19 مقام دیگر ونزوئلا را تحریم کرد

اتحادیه اروپا 19 مقام دیگر ونزوئلا را تحریم کرد
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 16:41

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی دیگر برای به چالش کشیدن دولت «نیکلاس مادورو»، 19 مقام دیگر ونزوئلا را به بهانه نقض حقوق احزاب مخالف تحریم کردند.

العالم - اروپا

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه)، ۱۹ مقام دیگر ونزوئلا را به بهانه تضعیف دموکراسی یا سوء استفاده از حقوق در این کشور آمریکای جنوبی تحریم کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز در اقدامی دارایی‌های ۱۹ مقام دیگر ونزوئلا را به دلیل آنچه که «تخریب اوضاع در ونزوئلا پس از انتخابات (پارلمانی) دسامبر ۲۰۲۰» خوانده‌اند، مسدود می‌کنند و ممنوعیت سفر برای آنها ایجاد می‌کنند.

با اقدام جدید اتحادیه اروپا، هم‌اکنون ۵۵ مقام ارشد ونزوئلا در حال حاضر تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.

اتحادیه اروپا بار دیگر با حمایت از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا، مدعی شد که مقام‌هایی را تحت تحریم کرده که در انتخابات پارلمانی اخیر ونزوئلا که در‌آن حزب حاکم با اکثریت آراء پیروز شد، حقوق انتخاباتی احزاب مخالف را تضعیف کرده اند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در توجیه این اقدام خود مدعی شدند: «این افراد که به لیست (تحریم‌ها) افزوده شده‌اند، به طور خاص مسئول تضعیف حقوق انتخاباتی مخالفان و عملکرد دموکراتیک مجمع ملی و نقض جدید حقوق بشر و محدودسازی آزادی‌های بنیادین و اساسی هستند».

این اولین بار نیست که اتحادیه اروپا در حمایت از احزاب مخالف ونزوئلا تلاش می‌کند تا دولت مادورو را تضعیف کند و به انزوا بکشاند.

چندی پیش، پارلمان اروپا از دولت‌های اتحادیه اروپا درخواست کرد که گوایدو را بعنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت بشناسند.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور از جمله انگلیس سوم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی گوآایدو را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجدداً به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

در انتخابات پارلمانی ونزوئلا، حزب رئیس‌جمهور ونزوئلا موسوم به حزب «سوسیالیست متحد ونزوئلا» و احزاب متحد رئیس‌جمهور این کشور موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی شدند. با این حال گوایدو رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا که در صدد کاهش اعتبار این انتخابات پارلمانی بود، آن را بایکوت کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی کشورش در یک سخنرانی که از تلویزیون ملی این کشور پخش می‌شد، گفت: «ما مجمع ملی را با اکثریت آراء مردم ونزوئلا احیا کردیم. قطعاً این یک پیروزی بزرگ برای دموکراسی است».

اتحادیه اروپا به خاطر مخالفت ایتالیا و قبرس، هرگز نتوانست به رسمیت شناختن گوایدو را به تصویب برساند اما عملاً و به صورت تمام عیار از او حمایت کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها