پمپئو همچنان علیه ایران هذیان‌گویی می‌کند

پمپئو همچنان علیه ایران هذیان‌گویی می‌کند
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 17:08

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا به گواهی روزنامه‌ها و نخبگان این کشور، ناموفق‌ترین وزیر خارجه در طول تاریخ آمریکاست. این دیدگاه، بیهوده شکل نگرفته است زیرا وی در سراسر کشور خود بر سر رفتارهایش در قبال ایران، چین و روسیه سوژه جوک و طنز آمریکایی‌ها شده است.

العالم- کشکول

تنها زمینه‌ای که پمپئو در آن موفق بوده است مثل اربابش ترامپ، خدمت به رژیم صهیونیستی از طریق کشاندن کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به سازش های علنی و پنهانی با این رژیم است.

یکی از مهم‌ترین موقعیت‌هایی که پرده از شدت حماقت این مأمور اطلاعاتی سابق و سیاستمدار ناموفق برداشت، برخوردش در قبال ایران بود. این فرد از زمانی که وزارت خارجه آمریکا را تحویل گرفت مثل گاو خشمگین، بر اساس دیکته‌های نتانیاهو، به حرکت درآمده و همه امکانات نظامی و سیاسی و اقتصادی آمریکا را برای تحقق اهداف این رژیم و مقابله با جمهوری اسلامی ایران به خدمت گرفت.

همه شروط 12 گانه پمپئو برای ایران را برای امضای توافق هسته‌ای جدید به یاد دارند. این شروط همان‌هایی هستند که نتانیاهو هم پیوسته آنها را تکرار کرده است و منظور از آنها تسلیم بی‌قید و شرط ایران در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی است. آمریکا خود، این شروط را وضع کرده است که در واقع عبارت است از بیانیه تسلیم ایران که البته هیچ ارتباطی به عالم واقع ندارد. زیرا ترامپ بارها اعلام کرده است که حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند.

حتی پمپئو هم پیش از یک سال یا بیشتر آمادگی آمریکا را برای امضای توافق هسته‌ای جدید بدون پیش‌شرط اعلام کرده بود. رسانه‌های آمریکا این حرکت را اعترافی صریح و واضح به شکست سیاست‌های وی در قبال ایران دانستند.

امروز این مرد شکست‌خورده و یاوه‌گو از طریق تلویزیون "فاکس‌نیوز" آمریکا تلاش می‌کند تا شکست خود در مواجهه با ایران را به دولت جدید بایدن نیز که تلاش می‌کند آمریکا را از حالت انزوای جهانی خارج سازد، تعمیم دهد. او در این گفت‌وگو بایدن را به صورت غیرمستقیم خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: "با مشارکت برخی کشورهای خلیج( فارس) و اسرائیل ائتلاف مهمی برای فشار به ایران تشکیل دادیم .. باید آمریکا همچنان بخشی از این ائتلاف باقی بماند."

بخشی مهم در این یاوه‌گویی‌های جدید پمپئو تکرار تهمت‌ها و حملات ترامپ علیه بایدن است که او را "خواب‌آلو"، "ضعیف"، "پیر" و "احمق" خطاب کرده است ولی به روشی دیگر. پمپئو گفت: "آمریکای ضعیف فقط به تحریک ایران و آزار ملت آمریکا منجر می‌شود." به نظر می‌رسد این شیوه تعامل با بایدن از سوی ترامپ و اعضای دولتش و جمهوری‌خواهان باعث شد که ترامپ از تمامی وعده‌های انتخاباتی‌اش درباره بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران شانه خالی کند. لذا نحوه تعامل بایدن با این توافق از پیامدهای چنین اظهارات است و این مرد تلاش می‌کند در قامت رئیس‌جمهوری ظاهر شود که هیچ امتیازی به ایران نمی‌دهد و ایران باید گام اول را بردارد.

واضح است که پمپئو به خوبی می‌داند که بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای عمق فاجعه‌ای را که دولت ترامپ و شخص پمپئو برای آمریکا ایجاد کرده‌اند را آشکار می‌سازد. لذا این سیاستمدار شکست‌خورده حتی از فکر کردن درباره بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای می‌ترسد به همین منظور همان ادبیات توهین‌آمیز ترامپ علیه بایدن را تکرار می‌کند.

پربیننده ترین خبرها