توافق گازی رژیم صهیونیستی و مصر

توافق گازی رژیم صهیونیستی و مصر
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 19:41

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت: با «طارق الملا» همتای مصری خود بر سر ایجاد خط لوله اتصال میدان گاز طبیعی برون ساحلی «لویاتان» با ایستگاه‌های مایع ‌سازی گاز در شمال مصر توافق کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی/مصر

زمانی که اسرائیل و مصر به دنبال راه‌های جدید برای تولید گاز طبیعی در شرق مدیترانه بودند، «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی میزبان جلسه‌ای با همتای مصری خود بود که در آن دو طرف درباره ایجاد خط لوله گاز دریایی از میدان گازی «لویاتان» تا تأسیسات مایع سازی گاز مصر توافق کردند.

میدان گازی لویاتان که در 130 کیلومتری سواحل رژیم صهیونیستی واقع شده است، هم اکنون گاز بازار داخلی خود را تأمین و به اردن و مصر نیز صادر می‌کند.

شرکای لویاتان در حال بررسی گزینه‌های توسعه این پروژه از جمله راه اندازی تاسیسات شناور گاز مایع شناور یا خط لوله زیر دریا برای اتصال میدان به تاسیسات مایع سازی گاز در مصر است که عملا از کار افتاده‌اند یا زیر ظرفیت کار می‌کنند.

اشتاینیتز گفت: تل آوی و قاهره در حال برنامه ریزی برای توسعه خط لوله و در حال کار بر روی یک توافق نامه رسمی هستند.

دفتر وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت : دو وزیر توافق کردند خط لوله گاز دریایی از میدان گازی لویاتان تا تأسیسات مایع سازی گاز مصر ایجاد کنند تا صادرات گاز به اروپا از طریق این تأسیسات مصر افزایش یابد.

طارق الملا وزیر انرژی مصر نیز با دو شریک پروژه یعنی صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین و صندوق ثروت حاکمیتی تشکیلات خودگردان فلسطین و شرکت اتحادیه پیمانکاران، تفاهم‌ نامه ای در زمینه کمک به مصر برای توسعه میدان گازی غزه امضا کرد.

میدان گازی «غزه مارین» در حدود 30 کیلومتری ساحل نوار غزه واقع است و تخمین زده می‌شود که بیش از یک تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی را در خود جای دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها