بازتاب گسترده سخنان امروز رهبر انقلاب در رسانه‌های خارجی

بازتاب گسترده سخنان امروز رهبر انقلاب در رسانه‌های خارجی
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 22:45

سخنرانی امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و منتخبان ملت در مجلس خبرگان رهبری از بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی برخوردار بود.

العالم - ایران

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (دوشنبه) در دیدار رئیس و منتخبان ملت در مجلس خبرگان، ادبیات روزهای اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد ایران را ادبیاتی مستکبرانه، طلبکارانه و غیر منصفانه دانسته و فرمودند: نتیجه این ادبیات جز منفورتر شدن آنها نزد ملت ایران نخواهد بود. ضمن آنکه جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به قانون مصوب مجلس در خصوص کاهش تعهدات برجامی، گفتند: مجلس قانونی را تصویب و دولت هم از آن استقبال کرد و تا دیروز نیز کارهایی را که باید انجام می‌شد، انجام دادند و ان‌شاء الله فردا نیز یک مورد دیگر از این قانون انجام خواهد شد. دولت خود را موظف به عمل به قانون می‌داند و باید به این قانون که قانون خوبی است، به دقت عمل شود. جمهوری اسلامی از روز اول و تا مدت طولانی، بر اساس تعالیم اسلام به تعهدات خود عمل کرد اما طرفی که از روز اول به تعهدات خود عمل نکرد همین چهار کشور بودند، بنابراین آنها باید مورد عتاب و خطاب و بازخواست قرار گیرند. وقتی آمریکا از برجام خارج شد و دیگران هم با او همراهی کردند، دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن که با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد و به تدریج بخشی از آنها را کاهش داد که البته این موارد نیز در صورت عمل کردن آنها به وظایف‌شان قابل برگشت است.

ایشان گفتند: در این میان آن دلقک صهیونیست بین‌المللی دائم می‌گوید ما نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، در حالی که باید به او گفت اگر جمهوری اسلامی تصمیم به دستیابی به سلاح هسته‌ای داشت، او و بزرگ‌تر از او هم نمی‌توانستند مانع شوند. آنچه مانع جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای است، فکر و مبانی اسلامی است که ساخت هر سلاحی اعم از هسته‌ای یا شیمیایی را که موجب کشتار مردم عادی می‌شود، ممنوع می‌داند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: موضوع سلاح هسته‌ای بهانه است، آنها حتی با دستیابی ما به سلاح‌های متعارف هم مخالفند چون می‌خواهند مؤلفه‌های قدرت را از ایران بگیرند. غربی‌ها می‌خواهند در روزی که ایران به انرژی هسته‌ای نیاز پیدا می‌کند، محتاج آنها باشد و آنها این نیاز ما را وسیله‌ای برای تحمیل، زورگویی و باج‌خواهی‌های خود قرار دهند.

فرمایشات مقام معظم رهبری از بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی برخوردار بود.

خبرگزاری رویترز در این خصوص اعلام کرد: رهبر ایران گفت که اگر لازم باشد، این کشور تا درجه خلوص ۶۰ درصد به غنی سازی اورانیوم می پردازد. تهران در برنامه هسته ای خود هرگز تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد.

خبرگزاری آژانس فرانس پرس نیز در این باره تأکید کرد: آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران امروز دوشنبه گفت که ممکن است جمهوری اسلامی غنی سازی اورانیوم را در صورت نیاز تا ۶۰ درصد افزایش دهد. وی تأکید کرد که تهران هرگز از برنامه هسته ای خود دست نمی کشد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: ایران برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیازهای کشور مصمم است و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد، مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم.

دویچه وله آلمان هم این بخش از فرمایشات رهبر انقلاب را مورد توجه قرار داد: رهبر ایران مصوبه مجلس (درباره تعلیق پروتکل الحاقی) را «قانون خوب» توصیف کرد و گفت که باید مراقب تشدید اختلاف‌ها بود تا نشان دو صدایی نباشد. خامنه‌ای ادبیات آمریکا و سه کشور اروپایی در قبال کاهش تعهدات برجامی ایران را نیز «مستکبرانه، طلبکارانه و غیرمنصفانه» نامید و گفت که خود آنها را به خاطر عمل نکردن به تعهدات‌شان باید مورد بازخواست و عتاب و خطاب قرار داد.

رسانه صهیونیستی تایمز آو اسراییل نیز در این باره اعلام کرد: رهبر ایران گفت که اگر کشورش می خواست به سلاح هسته ای دست یابد، احدی نمی توانست این اقدام را متوقف کند. او اموز اعلام کرد که ایران ممکن است غنی سازی اورانیوم را تا ۶۰ درصد بالا ببرد.

روزنامه ژاپن تامیز هم در این اباره نوشت: رهبر ایران از احتمال افزایش غنی سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد خبر داد و تأکید کرد که تهران به هیچ وجه در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نمی شود.

مهر

پربیننده ترین خبرها