محرومیت از سفر، بلای جان زندانیان سیاسی در عربستان

محرومیت از سفر، بلای جان زندانیان سیاسی در عربستان
چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 10:44

ریاض پس از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، برخی از زندانیان سیاسی را آزاد کرد اما آنها مجاز نیستند خاک عربستان را ترک کنند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، لجین الهذلول، فعال حقوق زنان در عربستان پس از حدود سه سال از زندان آزاد شده است. اما مانند سایر زندانیان، حالا با نوع دیگری از حبس دست به گریبان است: ممنوعیت از سفر.

عربستان سعودی چندی پیش او را به همراه دو زندانی سیاسی و در اقدامی که کرنش در برابر جو بایدن -- رئیس‌جمهور جدید آمریکا -- محسوب می‌شود، به شکل مشروط آزاد کرد. بایدن بررسی کارنامه حقوق بشری ریاض را تشدید کرده است. اما این زندانیان، در کنار اعضای خانواده‌هایشان که هیچ پرونده قضایی نیز ندارند، از حق ترک عربستان سعودی محروم شده اند؛ موضوعی که آنها را بار دیگر در برابر بازگشت به زندان آسیب‌پذیر کرده است.

یک دادگاه تروریسم سعودی لجین الهذلول را به پنج سال محرومیت از سفر محروم کرده است. الهذلول بیشتر برای مبارزه ده ساله‌اش با ممنوعیت رانندگی زنان عربستانی شناخته می‌شود. جالب اینجاست که والدین وی نیز از سال 2018 قادر نبوده‌اند خاک عربستان را ترک کنند. به گفته خواهر لجین الهذلول که هم‌اکنون ساکن اروپاست، هیچ‌کس نمی‌داند چه فردی اعضای خانواده‌اش را از سفر به سایر کشورها محروم کرده است. هیچ پرونده و سابقه قضایی نیز در این خصوص وجود ندارد.

مقامات عربستانی به درخواست خبرگزاری فرانسه درباره مشخص شدن تعداد افرادی که قادر نیستند خاک آن کشور را ترک کنند پاسخ ندادند. اما به گفته فعالان سیاسی، این ممنوعیت احتمالاً شامل حال هزاران شهروند سعودی است. این راهکار قدیمی به حکومت عربستان اجازه می‌دهد مانع از علنی شدن نارضایتی از وضع کنونی شود. گفته می‌شود استفاده از این روش برای تنبیه زندانیان و محکومان، حتی به دوران پیش از حضور محمد بن سلمان در قدرت نیز بازمی‌گردد. اما حالا این راهکار، اعضای خانواده‌های زندانیان را هدف قرار می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها