خون آمریکایی‌ها برای سعودی ها رنگین تر است؟

خون آمریکایی‌ها برای سعودی ها رنگین تر است؟
چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 12:42

خانواده سه نظامی آمریکایی، که در جریان تیراندازی "محمد سعید الشمرانی" تبعه سعودی به پایگاه هوایی دریایی "پنساکولا" در ایالت فلوریدا در سال 2019 کشته شدند، شکوائیه‌ای علیه حکومت سعودی تقدیم کرده و خواستار غرامت شده‌اند.

العالم- کشکول

سه خانواده قربانی این حمله تروریستی در شکایت خود که دوشنبه گذشته آن را تسلیم دادگاه فدرال در شهر پنساکولا کردند، به این موضوع تأکید کرده‌اند که امکان ندارد که عربستان از تندرو و افراطی بودن محمد الشمرانی، سرباز سعودی مطلع نبوده باشد. وکلای مدافع خانواده‌های قربانیان این حادثه همچنین اعلام کردند، الشمرانی هنگام پیوستن به نیروی هوایی عربستان تحت تحقیقات کامل قرار گرفته و عربستان متوجه شده که او افراطی و آمریکا ستیز است. این احساسات علنا در صفحه توییتر الشمرانی بیان شده است. در بخشی از متن این شکوایه علیه ریاض آمده است: "در برابر چشمان ملت آمریکا هیچ خیانتی بزرگتر از آن نیست که متوجه شوی کشوری که ادعای متحد آمریکا را دارد در حقیقت دشمنی بیش نیست."

بدیهی است که رژیم سعودی دیر یا زود غرامت خانواده‌های قربانیان این حادثه را خواهد پرداخت و نیازی نبود که این خانواده‌ها شکوائیه‌ای به این منظور تحویل دادگاه بودند. دلیل آن نیز واضح است: قربانیان، آمریکایی هستند و حکومت سعودی چاره‌ای ندارند جز اینکه بهای ایدئولوژِ وهابی و تندروی خود را که در ذهن جوانان عربستان نهادینه و آنها را به گرگی درنده علیه ملت‌های دیگر تبدیل کرده است، بپردازد.

ولی در مقابل، کدام طرف غرامت صدها هزار دلاری از خانواده‌ها در عراق، سوریه، یمن، سومالی، افغانستان، پاکستان و بسیاری از کشورها که فرزندان‌شان به دست سعودی‌ها و در مقابل دیدگان مقامات سعودی و با تشویق و تحریم شیوخ وهابیت کشته و ذبح شده‌اند را پرداخت می‌کند؟

به عنوان مثال در عراق چه کسی به خانواده‌های قربانیان بیش از 5 هزار انفجار انتحاری که توسط سعودی‌ها در این کشور اتفاق افتاده، غرامت خواهد پرداخت؟ یکی از این انتحاری‌ها پیش از ارتکاب جنایت، از اینکه می‌خواهد عراقی‌ها را بکشد و آنها را روانه جهنم کند! ابراز خوشحالی و فخر می‌کرد. برای بسیاری از این انتحاری‌ها در عربستان سعودی خیمه‌ها عزا برپا و به خانواده‌های‌شان پیام‌های تسلیت فرستاده می‌شد.

چرا رژیم سعودی به خانواده‌های قربانیان عراقی که فرزندان‌شان را در جریان جنایت شهروندان سعودی از دست داده‌اند، غرامت پرداخت نمی‌کند؟ آیا مقام‌های عراقی در این‌باره کم‌کاری کرده‌اند، به چه دلیل؟ یا اینکه خون آمریکایی‌ها رنگین‌تر از خون عراقی‌ها است؟ چرا رژیم سعودی حتی برای یک بار مسئولیت خود را در ترویج ایدئولوژی وهابیت و صادرات فارغ‌التحصیلان مدارس وهابیت به عراق قبول نمی‌کند؟

حکومت ریاض نه تنها باید هزینه جنایت‌های شهروندانش در تمام کشورها را بپردازد بلکه باید به استخدام تکفیری‌های وهابی و استفاده از آنها برای دستیابی به اهداف سیاسی در کشورهای مورد هدف پایان دهد.

پربیننده ترین خبرها