بایدن اولین میخ را بر تابوت حیات سیاسی بن‌سلمان می‌زند

بایدن اولین میخ را بر تابوت حیات سیاسی بن‌سلمان می‌زند
چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 16:53

به نظر می‌رسد ساعات آینده بسیار بسیار سخت و سنگین برای سعودی‌ها به‌ویژه شخص ولیعهد بگذرد؛ چرا که قرار است کاخ سفید بخش‌های محرمانه گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) را درباره جنایت ترور خاشقجی منتشر کند.

العالم- درگوشی

بدیهی است که این خبر پیام کاملا واضحی برای "محمد بن‌سلمان" است مبنی بر اینکه باید با اراده خود از قدرت کنار برود وگرنه آمریکا برای فشار آوردن و کنار زدنش اهرم‌های بسیاری دارد.

سیاست "جو بایدن" رئیس‌جمهور جدید آمریکا در تعامل با بن‌سلمان تفاوت بسیاری با سیاست "دونالد ترامپ" دارد که ضمن تلاش برای کتمان کردن گزارش‌ها درباره جنایت قتل خاشقجی، از دسترسی کنگره به آنها نیز امتناع می‌کرد. دولت بایدن معتقد است که محمد بن سلمان از یکسو دستور ترور خاشقجی را داده و از سوی دیگر جهان را به چالش کشید و محاکمه صوری انجام داد و شخصیت‌هایی مثل "سعود القحطانی" مشاور سابق خود را از دست داشتن در جنایت تبرئه کرد. به گفته برخی کارشناسان آمریکایی، بایدن از طریق انتشار گزارش قصد دارد بن سلمان را به ترک قدرت وادار کند.

چنین سختگیری بایدن در تعامل با بن‌سلمان نشات‌گرفته از عواطف انسانی او و یا احترامش به حقوق بشر نیست بلکه به این دلیل است که باید عاقلانه‌تر از ترامپ عمل می‌کند. بایدن احساس می‌کند این شاهزاده بی‌پروا و ماجراجوی سعودی که دچار جنون عقلی و قدرت‌طلبی شده، منافع آمریکا و همپیمانانش را در عربستان و منطقه در معرض تهدید قرار داده است. در حالی‌که کمتر از 4 سال است که بر کرسی ولیعهدی تکیه زده، ولی عربستان را وارد بحران‌ها و چالش‌های بزرگ‌تری کرده و به جایگاه و اعتبار و نقش ستنی آن در منطقه خدشه وارد کرده است.

در صورتی‌که کاخ سفید بخش‌های محرمانه گزارش سیا را در ساعت‌های و چند روز آینده منتشر کند یک پروند ویژه قضایی برای ولیعهد سعودی گشوده می‌شود؛ زیرا او آمر و طراح اصلی قتل خاشقجی است. بنابراین با توجه به اینکه خاشقجی کارت اقامت در آمریکا داشته و مشمول حمایت قضایی بوده است، دستگاه قضایی آمریکا تحقیقات جنایی را علیه ولیعهد آغاز خواهد کرد. دستگاه قضایی آمریکا در این صورت احتمالا حکم بازداشت محمد بن سلمان را صادر خواهد کرد.

اشتباهی که محمد بن‌سلمان مرتکب شده و بهای آن را طی حیات سیاسی‌اش خواهد پرداخت، دوگانه است؛ یعنی اینکه او با تکیه بر پدرش و در حالی‌که صلاحیت تصدی ولیعهدی را نداشت، از قدرت خود سوء استفاده کرده و سیاست سرکوب شدید و خشونت را علیه منتقدان و رقیبانش به‌ویژه عموها و پسرعموهایش را اعمال کرده است. او همچنین تمامی تخم‌مرغ‌ها را در سبد شخصی مانند ترامپ دیوانه انداخت و قطر را محاصره کرد و "سعد الحریری" نخست‌وزیر وقت لبنان را گروگان گرفت و او را مجبور به استعفا کرد. در حالی‌که جنگ ویرانگر یمن هیچ دستاوردی برای رژیم سعودی نداشته و بلکه هزینه‌های و تلفات مادی و جانی بسیاری بر آن تحمیل کرده است ولی بن‌سلمان درخواست‌ها برای توقف آن را رد می‌کند. لذا باید گفت که شخصیت متزلزل و بی‌ثبات این شاهزاده، آمریکا را بسیار متضرر کرده است و افشاگری درباره گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اولین میخی است که بر تابوت حیات سیاسی بتپن‌سلمان زده خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها