بن‌سلمان، منتظر شوک‌های دولت بایدن باشد!

بن‌سلمان، منتظر شوک‌های دولت بایدن باشد!
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 14:22

همچون "فیلم‌های ترسناک"، دولت جدید آمریکا نقشه سناریوی تعامل با ولیعهد سعودی را ترسیم و روزی را برای اعلام جزئیات ترور خاشقجی مشخص می‌کند، بایدن گفته است که با ملک سلمان در تماس خواهد بود. گویی اینکه ولیعهد سعودی در آینده این کشور حضور و جایگاهی نخواهد داشت.

العالم - عربستان سعودی

به نظر می‌رسد دولت جدید آمریکا از محمد بن‌سلمان راضی نیست و خواستار تغییر یافتن یا تغییر دادن او و یا عزلش و منزوی کردنش در میان رهبران جهان است. ظاهر قضیه این است؛ دولت بایدن از عربستان سعودی می‌خواهد در پرونده حقوق بشر دست به تغییراتی بزند همین امر باعث شد ریاض بلافاصله برخی از کودکان زندانی در منطقه الشرقیه و نیز لجین الهذلول، فعال زن برجسته عربستانی را پس از تخفیف مجازاتش، آزاد کند.

اما در مورد مترسک خاشقجی، برخی نمی‌دانستند که ماجرای قتل و قطعه قطعه کردن خاشقجی، چماقی نیست که دولت آمریکا بتواند از آن علیه بن سلمان تا آخر عمر او حتی پس از رسیدن به پادشاهی استفاده کند. در واقع، دولت سابق آمریکا( دولت ترامپ) گزارش‌ها درباره این جنایت را مخفی و از آن برای دوشیدن شیر سعودی‌ها استفاده کرد. دولت بایدن نیز از این موضوع، هوشمندانه استفاده می‌کند یعنی بخش‌هایی از این جنایت را برملا می‌سازد و وحشت بن‌سلمان را تشدید می‌کند و او را در موقعیت انزوای جهانی و تسلیم شدن محض و نیز پرداخت میلیاردها دلار- در حالی‌که پیشتر میلیون‌ها دلار بود- قرار دهد و چه‌بسا وضعیت را به مرحله‌ای برساند که صدها میلیارد دلار سعودی در آمریکا مصادره شود.

بزرگ‌ترین دلیل برای تهدید مستقیم بن‌سلمان از سوی آمریکا، این اظهارات است "بایدن فقط با ملک سلمان گفت‌وگو خواهد کرد". واشنگتن این اظهارات را در تهدید مستقیم، علنی و صریح علیه محمد بن‌سلمان، ولیعهد مطرح کرده است.

ممکن است برخی بگویند که "پوشش بشردوستانه‌ای"، که دولت بایدن برای فشار وارد کردن به بن‌سلمان به‌کار می‌گیرد در راستای حمایت از یمن است زیرا آمریکا که از جنگ یمن حمایت و پشتیبانی کرده و نیز طی 8 سال در آن جنگ مشارکت داشت، خواستار توقف جنگ و پایان دادن به فاجعه انسانی در یمن شده است اما واقعیت آن است که آمریکا اگر می‌خواست جنگ را متوقف کند صریحا چنین درخواستی را مطرح می‌کرد و طرف‌های یمنی را طی چند ساعت دور هم می‌نشاند و رژیم سعودی و مزدورانش را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار می‌داد ولی همانطور که جنبش انصارالله در یمن اعلام کرد تحرکات آمریکا در صورتی‎‌که نتایج عملی در پایان دادن به محاصره و جنگ نداشته باشد، هیچ‌گونه ارزشی ندارد و صوری است. در واقع، سیاست‌ها دموکرات‌ها اینچنین است: صحبت کردن درباره دموکراسی و متوسل شدن به آن برای باج‌گیری و احیانا کشتار و آغاز جنگ‌ها. در حالی‌که سخنان‌شان درباره توقف جنگ یمن آنها را قتل یمنی‌ها- چه به صورت مستقیم و چه از طریق حمایت از ائتلاف سعودی و مزدورانش- تبرئه نمی‌کند.

لب کلام آن‌که، دولت بایدن از شگرد ترساندن ولیعهد سعودی تا لحظه مرگش استفاده می‌کند البته بیشتر از ابزارهای جنجالی مانند: پرونده سیاه حقوق بشر عربستان، برکنار کردن بن‌سلمان، جنایت قتل خاشقجی، سخن گفتن درباره احیای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای قدرتمند( با علم به این موضوع، که دشمنی آمریکا با ملت ایران به تغییر دولت‌های آمریکا ربطی ندارد و این موضع ثابتی است)، فروش اسلحه؛ جنگ یمن و اشاره به سرد شدن روابط واشنگتن و تل‌آویو- که رژیم‌های مرتجع عربی برای عادی‌ساختن روابط‌شان با این رژیم اشغالگر رقابت می‌کنند- . هر چند که بایدن در طول حیات سیاسی خود بارها تأکید کرده که "حضور اسرائیل در خاورمیانه برای آمریکا سرنوشت‌ساز است". او جمله معروفی دارد که گفته است: "اگر اسرائیلی بودم مطمئنا صهیونیست می‌شدم."

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها