فریادهای آمریکا و عربستان و عجز آنها در مقابل پیشروی نیروهای یمنی در مأرب!

فریادهای آمریکا و عربستان و عجز آنها در مقابل پیشروی نیروهای یمنی در مأرب!
جمعه 8 اسفند 1399 - 15:06

ناظران سیاسی بر این عقیده اند که واکنش ناگهانی و غافلگیرانه جامعه بین المللی به جنگ مأرب و ابراز نگرانی بابت این جنگ، بخشی از سیاست های فریبکارانه و تحریف حقایق جاری توسط رسانه هاست.

العالم - نظرکده

ناظران بر این عقیده اند که یمن از 6 سال پیش هدف حمله و محاصره از زمین و هوا و دریا قرار گرفته است و مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن، آثار بمباران و ویرانگری و محاصره و فجایع انسانی را از نزدیک به چشم خود دیده است اما نه آن را محکوم کرد و نه خواستار توقف حملات هوایی شد و حال که ارتش یمن و کمیته های مردمی در حال ازادسازی شهر مأرب از وجود مزدوران متجاوز و نجات ثروت نفتی این کشور است، جامعه بین الملل نگران شده است.

آنها خاطرنشان کرده اند که جمال بن عمر، نماینده سابق سازمان ملل در یمن، وقتی که حجم ویرانی های ناشی از حملات و تجاوزات هوایی گسترده عربستان را از بالکن اتاقش در صنعا دید، گفت که حملات هوایی و تجاوزات خارجی، عامل اصلی شکست روند سیاسی در یمن هستند.

آنها خاطرنشان کرده اند که قبلا توافقی درباره نقشه سیاسی خروج از بحران در یمن صورت گرفته است اما تجاوزات خارجی آن را به شکست کشانده است.

آنها در مقابل گفته اند که اقدام واشنگتن به تعیین نماینده ویژه آمرکیا در یمن، ترفندی است برای از میدان بیرون کردن نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور. و همین امر باعث شده است که سفرهای دوره ای گریفیتس در منطقه، با وجود تلاش های بسیار برای پیشبرد روند سیاسی، بی اثر بماند.

آنها گفته اند که گریفیتس هنوز هم ضعیف و ناچار به جانبداری از ائتلاف تجاوز به فرماندهی عربستان است. آنها خاطرنشان کرده اند که حرکت اخیر او با درگیریهای جاری برای آزادسازی مدرب همزمان شده است انهم در شرایطی که مزدوران سعودی در حال شکست هستند.

آنها این سئوال را مطرح کرده اند که چرا زمانی که عربستان سرگرم بمباران و کشتار و ویرانگری است صدایی از گریفیتس درنیامد اما الان که مرزدوران سعودی در مأرب در آستانه شکست قرار گرفته اند و عربستان هم نگران از دست رفتن کنترل اوضاع است و حضور اشغالگرانش در استان های شمالی یمن به خطر افتاده است، یک باره محافل بین المللی به تکاپو افتاده اند.

آنها تأکید کرده اند که تحرکات اخیر آمریکا، سازمان ملل و عربستان برای متوقف کردن روند شکست و فروپاشی در صفوف مزدوران سعودی و متوقف کردن پیشروی ارتش یمن و کمیته های مردمی، همچنان ادامه دارد. کما اینکه مأرب را برای عربستان و آمریکایی ها مهم می دانند.

آنها علت تعیین نماینده ویژه آمریکا توسط بایدن را تلاشی برای مهار قدرت روزافزون انصار الله و همپیمانان داخلی اش می دانند و معتقدند که همه این تلاش ها برای مهار پیشروی و پیروزی های میدانی یمن و جلوگیری از وارد آمدن خسارت های هر چه بیشتر و سنگین تر به عربستان است.

تحلیلگران تأکید می کنند که علت تلاش های آمریکا برای توقف جنگ، انگیزه های بشردوستانه یا توقف جنگ و خونریزی در یمن یا جلوگیری از فجایع انسانی در این کشور نیست بلکه همان همان پیشین خود را دنبال می کند البته با ابزارها و ترفندهای متفاوت. در حالی که ترامپ از ابزار فشارهای نظامی و حمایت مستقیم از عربستان استفاده می کرد بایدن می کوشد از طریق ترفندهای سیاسی همان اهداف را دنبال کند.

از سوی دیگر، مقامات جنبش انصار الله گفته اند که نیروهای یمنی مشترک به پیشروی خود ادامه می دهند انها نبرد مأرب را به دلیل استقرار فرماندهان ائتلاف تجاوز در این شهر و نیز وجود چاه های نفت و اهمیت استراتژیک و تاریخی آن، بسیار مهم می دانند.

آنها گفته اند که جنبش انصار الله در حال حاضر روند پیشروی این عملیات را تا رسیدن به نتیجه قطعی محرمانه می دانند و گفته اند که نتایج این نبرد بر فرایند کلی نبردهای یمن تأثیر می گذارد.

انها خاطرنشان کرده اند که یمن به خصوص ارتفاعات آن و ساکنان مقاوم آن در چارچوب طرح موسوم به "اقلیم ها " در کنفرانس گفتگوی ملی از سوی متجاوزان هدف قرار گرفته اند. آنها خاطرنشان کرده اند دولت آمریکا در حال حاضر به موضوع محاصره امید بسته است و مانع ورود مستقات نفتی به یمن شده است. این امر، بسیاری از قبایل یمنی را بر آن داشته است تا ا زعملیات آزادسازی مأرب حمایت کنند.

پربیننده ترین خبرها