تخت روانچی: بازگشت آمریکا به تعهداتش نیاز به مذاکره و میانجیگری ندارد

تخت روانچی: بازگشت آمریکا به تعهداتش نیاز به مذاکره و میانجیگری ندارد
يکشنبه 10 اسفند 1399 - 17:18

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر این که ایران هرگز به دنبال تنش نبوده، گفت آمریکا باید درباره بازگشت به برجام و عمل به تعهداتش ذیل آن تصمیم بگیرد و این مسئله نیاز به مذاکره ندارد.

العالم - ایران

«مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفت ایران علاقه‌ای به تشدید تنش‌ها با آمریکا ندارد و برخلاف واشنگتن، جمهوری اسلامی ایران تمایلی به انجام اقدامات تحریک‌آمیز ندارد.

وی در این خصوص گفت ایران ثابت کرده که علاقه‌ای به تشدید تنش ندارد، حتی در دوره دولت ترامپ که تنش و اقدامات تحریک‌آمیز را آغاز کرد.

به گزارش «پرس تی‌وی»، او در اشاره به اقدامات اخیر ایران در ارتباط با برجام که بعد از خروج آمریکا و بدعهدی طرف‌های اروپایی انجام شد، افزود: اقدامات ایران در واکنش به ناکامی سایر طرف‌های برجام در عمل به تعهداتشان نمی‌تواند به افزایش تنش منتهی شود.

تخت روانچی گفت: وقتی دولت ترامپ تصمیم گرفت برجام را ترک کند، طرف‌های دیگر برجام از ما خواستند موضع مشابه ترامپ اتخاذ نکنیم. آن‌ها گفتند خسارات ناشی از خروج دولت ترامپ از توافق را جبران خواهند کرد. ما یک سال صبر کردیم، اما چیزی از وعده‌های آن‌ها نصیبمان نشد و تنها وعده پوچ بود.

وی تاکید کرد بنابراین ایران برای ایجاد تعادل در توافق هسته‌ای، انتخاب دیگری نداشت و در نتیجه شروع به انجام اقدامات خاص در این خصوص کرد.

نماینده ایران در ادامه گفت: اخیراً، وقتی مجلس ما دید که سایر طرف‌های برجام در جبران خسارات ما جدی نیستند، و این که تروئیکای اروپایی تمایلی به عمل به تعهداتش ندارد، پس تصمیم گرفت قانونی را تصویب کند که دولت را ملزم به اقداماتی از جمله افزایش غنی‌سازی اورانیوم می‌کند.

این مقام ایرانی تصریح کرد: کاری که ما کردیم بر مبنای بند ۳۶ برجام بوده و با تعهدات ما بر اساس متن و روح برجام مطابقت دارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: این ایران نبوده که تسلیحات را روانه منطقه‌ای بسیار بسیار دورتر از خاکش کرده، بلکه ایالات متحده بوده که تسلیحات و ناو جنگی به منطقه ما فرستاده که هفت هزار مایل از آمریکا فاصله دارد. همه این اقدامات تحریک‌آمیز از جمله ترور سردار عزیز ما شهید سلیمانی که اقدام تروریستی بسیار تحریک‌آمیزی بود، از سوی آمریکا انجام شد. ایران علاقه‌ای به انجام اقدام تحریک‌آمیز نداشته و ندارد.

نیازی به میانجیگری نیست

او در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد قطر برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن، گفت: ما روابط خوبی با برادران قطری خود داریم. قطر کشور کاملاً دوست است، اما معتقدیم آمریکا باید به طور کامل به تعهداتش بازگردد، و این چیزی است که باید انجام شود، بنابراین نیازی به میانجیگری نیست.

وی تاکید کرد عمل کردن آمریکا به تعهداتش حتی به هیچ مذاکره‌ای هم نیاز ندارد.

تخت روانچی در این خصوص گفت: این ایالات متحده است که باید تصمیم بگیرد می‌خواهد به تعهداتش عمل کند یا خیر. اجرای تعهداتشان نیازی به مذاکره ندارد. آمریکا باید تصمیمات لازم را اتخاذ کند. دولت آمریکا به خوبی می‌داند که هر چه زودتر به تعهدات برجامی‌اش بازگردد، بهتر است.

دیپلمات ایرانی گفت: بهترین راه این است که آمریکا به تعهداتش بازگردد، و بعد ایران هم همین کار را خواهد کرد. در آن صورت، مذاکراتی درباره مسائل مرتبط با برجام در بستر ۱+۵ قابل انجام است. این یک راه آسان و دیپلماتیک است و فکر می‌کنم این راه حل به راحتی قابل دسترس است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها