ایروانی در گفتگو با العالم:

 آمریکایی ها فعلا برنامه ای برای رفع تحریم ها ندارند/ تهدیدات دشمنان کاملا پوچ است/ طی هفته های آینده تکلیف FATF  مشخص می شود

 آمریکایی ها فعلا برنامه ای برای رفع تحریم ها ندارند/ تهدیدات دشمنان کاملا پوچ است/ طی هفته های آینده تکلیف FATF  مشخص می شود
يکشنبه 10 اسفند 1399 - 22:01

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی ها فعلا برنامه ای برای رفع تحریم ها ندارند و در شرایط فعلی طرح ریزی مذاکرات موازی جدید در مورد برخی مسائل منطقه ای و حتی صنایع موشکی ایران در برنامه خود قرار داده اند تا مولفه ها قدرت را به مرور از ایران بگیرند که البته این سیاست با هوشیاری مسئولان کشور به سرانجام نخواهد رسید.

العالم _ ایران / سیاسی

"محمدجواد ایروانی" اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با شبکه العالم درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت: در همه حوزه ها و بخش های گوناگون پیشرفت های شایانی داشتیم و وضعیت کنونی نوید دهنده مناسبات جدید و پیشنهادات و بازار های جدید میان ایران و کشورهای جهان است.

وی افزود: مردم ما علیرغم شرایط کرونایی چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب را در شرایط خاص و جدید برگزار کردند که نکته بسیار مهمی است از همین رو شاهد قدرت و انسجام کشور بودیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مانور های نظامی اخیر تصریح کرد: مانورهای اخیر نیز نشان از اقتدار دفاعی کشور داشت از همین رو ما شاهد آمادگی بالای قوای نظامی کشور در جهت دفاع از میهن بودیم.

تهدیدات دشمنان کاملا پوچ است

ایروانی درباره انتخابات سال آینده گفت: مردم ما علیرغم شرایط کرونایی چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب را در شرایط خاص و جدید برگزار کردند که نشان داد مردم و مسئولان خود را برای یک انتخابات پرشور دیگر اماده می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در این شرایط و با توجه به انساج در کشور تهدید دشمنان ما کاملا پوچ است. تحریم های فلج کننده و شکننده تعابیری بود که آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بردند و فشار حداکثری علیه ایران اعمال کردند که با استراتژی جمهوری اسلامی ایران شکست خورد.

آمریکایی ها فعلا برنامه ای برای رفع تحریم ها ندارند/ آمریکایی ها می خواهند مولفه ها قدرت را به مرور از ایران بگیرند

محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به استراتژی دولت جدید آمریکا در قبال پرونده هسته ای ایران گفت: آمریکایی ها فعلا برنامه ای برای رفع تحریم ها ندارند و در شرایط فعلی طرح ریزی مذاکرات موازی جدید در مورد برخی مسائل منطقه ای و حتی صنایع موشکی ایران در برنامه خود قرار داده اند تا مولفه ها قدرت را به مرور از ایران بگیرند که البته این سیاست با هوشیاری مسئولان کشور به سرانجام نخواهد رسید. استراتژی ما بی اثر کردن تحریم هاست و اینکه آمریکایی هارا مجبور کنیم که تحریم ها را به طور کامل رفع کنند.

وی افزود: آمریکایی ها برای پیشبرد برنامه جدید خود به ظاهر مشوق هایی را در نظر گرفته اند و مسائلی همچون وام بانک جهانی و یا آزاد شدن برخی از دارایی های ایران در کره جنوبی در همین راستا در روز ها ی اخیر رسانه ای شده است . این در حالی است که ما معتقدیم که آمریکایی ها خودشان از برجام خارج شده اند و باید به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کنند و همانطور که وعده داده بودند تحریم ها را رفع نمایند.

رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری علی رغم تحریم ها و همچنین شیوع بیماری کرونا افزود: ما در سال جاری کارخانه ها و واحد های تولیدی جدیدی راه اندازی کردیم و پروژه های زیربنایی خوبی را بر به مرحله اجرا رساندیم و حتی در ماه های اخیر برخی از کارخانه های قدیمی از رده خارج شده را بازیابی نموده و به چرخه تولید بازگرداندیم که همه اینها نشان می دهد که کشور در زمینه تولید و اشتغال زایی خصوصا بخش بنگاه های کوچک و متوسط با وجود محدودیت ها عملکرد نسبتا خوبی داشته است.

ایروانی افزود استراتژی ما مبارزه مبنایی با کرونا در عین حفظ رونق فضای کسب و کار است و بررسی ها نشان می دهد که با تلاش مجموعه وزارت بهداشت عملکرد خوبی در کنترل این بیماری داشته ایم و در عین حال تا حد ممکن به فضای کسب و کار لطمه نزدیم البته کرونا در بخش هایی مثل گردشگری و ورزش محدودیت هایی را ایجاد کرد که این امر گریز ناپذیر بود.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود برای توسعه اقتصادی کشور افزود ما در بخش های انرژی،نفت و گاز ، پتروشیمی و صنایع پایین دستی آنها، حمل و نقل، ارتباطات،آی سی تی و ... ظرفیت ها ی خوبی داریم و جالب اینکه بسیاری از کشور های منطقه مکمل ما هستند ما می توانیم در به فعل رساندن ظرفیت های کشور های منطقه بویژه در حوزه نفت وگاز همکاری های خوبی با کشور هایی همچون عراق، سوریه، لبنان و بسیاری دیگر از کشور های منطقه داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام ادامه داد در حال حاضر در حال نهایی کردن قرار داد استراتژیک 25 ساله با چین هستیم از طرفی در حال تمدید قرارداد 25 ساله با روسیه هستیم، همکاری های استراتژیک خوبی با ترک ها داریم، در عراق در حال گسترش روابط در بخش های مختلف هستیم، از طرفی با توجه به نیروی کار ارزان زمینه مناسبی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی در داخل کشور فرآهم شده و برداشت ما این است که سرمایه گذاری در ایران برای سرمایه گذاران خارجی مقرون به صرفه خواهد بود و همه اینها چشم انداز روشنی از اقتصاد کشور نشان می دهد .

ایروانی با اشاره به تاثیرات ابلاغیه اقتصاد مقاومتی که در سال 1392 از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد، ادامه داد اقتصاد ما وابستگی زیادی به درآمد های نفتی دارد و تاکید رهبر انقلاب کاهش اتکای بودجه به درآمد های نفتی است ابلاغیه اقتصاد مقاومتی موجب شده تا اقتصاد کشور به سمت جلوگیری از خام فروشی و صادرات فرآورده ای نفتی پیش برود و سیاست واردات محور را به سمت تولید ملی هدایت کند و حتی نگاهی هم به بازار های جهانی داشته باشد. برای اولین بار تراز تجاری ما بدون نفت به سمت متعادل شدن حرکت کرده و خام فروش ما بسیار کم شده و صادرات ما عمدتا به صورت فرآورده های نفتی و گازی و یا محصولات پتروشیمی است.

تا هفته های آینده تکلیف FATF مشخص شود

ایروانی با اشاره به موضوع FATF گفت در این مورد همه اقدامات لازم انجام شده و پیش بینی من این است که تا چند هفته اینده تکلیف آن مشخص شود.

محمدجواد ایروانی اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد ایران اقتصاد نفتی و به شدت وابسته به نفت بوده و مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که باید اتکای کشور به بودجه نفت کمتر شود و بر این اساس سیاست ما جهت دادن اقتصاد واردات محور به تولید ملی و تولید کارهای صادراتی و اقتصاد صادرات محور بوده است. برای اولین بار است که تراز تجاری کشور بدون نفت به سمت تعادل حرکت میکند و با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شد باعث شد سیاست گذاری های اقتصادی ایران تغییر پیدا کند و افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی و همچنین خام‌فروشی مواد نفتی شد.

وی افزود : در خصوص FATF برنامه اقدام داشتیم که از ۴۱ مورد آن ۳۷ مورد را اقدام کردیم و همکاری خوبی در این خصوص داشتیم و در قوانین دیگر که یک مورد آن مبارزه با پولشویی بوده که دو سال قبل قانون آن اصلاح و در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و در همه ارگان ها و بخش های مختلف اجرا میشود و علاوه بر آن، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس تصویب و اجرا شد.

وی افزود : دو قانون دیگر CFT و مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو) است که قوانین آن داخلی سازی شده و در اجرای قوانین کشور آوردیم که ایراداتی دارد که در مجمع در حال برسی و رفع آن هستیم که طی هفته های آینده تعیین می شود.

ایروانی در خصوص بلوکه شدن دارایی های ایران در کره جنوبی گفت: کره جنوبی یکی از شرکای تجاری و اقتصادی ایران به شمار می آمد و همکاری بسیار خوبی داشتیم و کره ای ها با بلوکه کردن دارایی‌ها ما خود را از بازار ایران محروم کردند به طور مثال بازار لوازم خانگی ایران بازار عظیمی برای محصولات کره ای بود و برای صنعت لوازم خانگی ایران فرصت بسیار خوبی فراهم شد و لوازم خانگی ایرانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب رشد پیدا کرد و به نفع برخی صنایع ایران تمام شد . این اقدام کره غیرقانونی بوده است و چون دنباله‌رو آمریکا هستند و جلوی این اموال را گرفتند که بخشی از این اموال را قول دادند آزاد کنند و همچنین ژاپن هم به دنبال آزاد سازی اموال ایران است . روابط و شرکای استراتژیک در هنگام محدودیت‌ها خودشان را نشان میدهند و باید بدانند در این شرایط اگر همکاری های خودشان را ادامه دهند روابط ادامه خواهد داشت وگرنه بازگشت آن دشوار خواهد شد. در شرایط شیوع کرونا و محدودیت های اعمال شده در بخش دارو و موارد این چنینی چگونه اموال کشوری را بلوکه میکنند! امیدواریم کره جنوبی دوباره همکاری های خود را با بازارها و سرمایه گذاری های کشور های ثالث با ایران آغاز کنند .

پربیننده ترین خبرها