مدیر کل آژانس: تفاهم ایران و آژانس با قانون ایران سازگار است/ محدود کردن فعالیت‌های نظارتی آژانس پیامدهای جدی در پی دارد

مدیر کل آژانس: تفاهم ایران و آژانس با قانون ایران سازگار است/ محدود کردن فعالیت‌های نظارتی آژانس پیامدهای جدی در پی دارد
دوشنبه 11 اسفند 1399 - 14:35

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: تفاهم به دست آمده با ایران در خصوص تداوم نظارت و راستی‌ آزمایی‌های ضروری فعالیت‌های هسته‌ای در ایران موقت و با قانون ایران سازگار است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش تارنمای آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیر کل آژانس روز دوشنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم به دست آمده آژانس قادر خواهد بود کار راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات اتمی ایران ذیل برجام را اگر از طرف ایران از سرگرفته شود ادامه دهد.

وی بیان کرد که از آخرین گزارش فصلی آژانس، تاکنون ۱۱ گزارش درباره تحولات فعالیت‌های اتمی در ایران منتشر شده است. گروسی یاد آور شد که ایران ۱۵ فوریه(۲۷ بهمن) اعلام کرد که اقدامات داوطلبانه تحت برجام را از ۲۳ فوریه (۵ اسفند) متوقف خواهد کرد.
مدیرکل آژانس ادعا کرد که قبلا اعلام کرده است، «توقف یا محدود کردن فعالیت‌های نظارتی آژانس در این مقطع، بر توانمندی آژانس برای تهیه گزارش درباره تعهدات اتمی ایران پیامدهای جدی در پی دارد.»
وی اشاره کرد که در جریان سفر اخیر خود به ایران با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران «برای پیدا کردن راه حلی قابل پذیرش دو طرف که آژانس بتواند به فعالیت‌های راستی آزمایی ادامه دهد، رایزنی کرد.

گروسی با بیان اینکه مفاد تفاهم به دست آمده با ایران ضمیمه گزارش او در این رابطه است تصریح کرد که توافق به دست آمده با قوانین ایران سازگار است.
مدیرکل آژانس همچنین دوباره ادعای شناسایی ذرات هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح و ادعا کرد که جمهوری اسلامی پس از گذشت ۱۸ ماه توضیحات لازم و کامل را ارائه نداده است. وی با بیان این مطلب ادعایی نسبت به وجود این ذرات ابراز نگرانی کرد و گفت آژانس ماه گذشته نتیجه تحقیقات خود در این زمینه را به ایران اعلام کرده است.
وی همچنین عنوان کرد که در جریان اخرین سفرش به ایران در این باره گفت وگو و آمادگی خود را برای حل این اختلاف نظر اعلام کرده است.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرده که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد.

این نشست به صورت مجازی و به اصطلاح پشت درهای بسته در حال برگزاری است.

براساس خبرهای منتشر شده دیپلمات های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند. این درحالی است که ایران با تعیین مهلت مشخص از آمریکا خواسته بود که با لغو تحریم ها به برجام بازگردد و در صورت خودداری، ایران نیز مطابق قانون اقدام راهبردی اجرای پروتکل های داوطلبانه الحاقی را متوقف خواهد کرد.

به دنبال خودداری آمریکا از بازگشت به برجام و عمل به تعهداتش، ایران مطابق اعلام قبلی که ۲۷ بهمن ماه گذشته به آژانس در خصوص توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام اطلاع داده بود، سر انجام بر اساس بند ۶ قانون اقدام راهبردی، پنجم اسفند ماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کرد.

پربیننده ترین خبرها