اعلام آمادگی گروه تحت حمایت امارات در جنوب یمن برای تجزیه

اعلام آمادگی گروه تحت حمایت امارات در جنوب یمن برای تجزیه
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 13:15

سرکرده یک گروه تجزیه‌طلب تحت حمایت ابوظبی، در جنوب یمن، از آمادگی این گروه برای جدا شدن جنوب یمن از این کشور سخن گفت.

العالم - یمن

«عیدالروس الزبیدی» رئیس گروه موسوم به «مجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب)، گروه تحت‌الحمایه امارات عربی متحده، در گفت‌وگویی از مقاصد اصلی خود برای جدایی جنوب یمن سخن گفت و در این خصوص از دولت آمریکا خواست تا در این راستا به این گروه کمک کند.

الزبیدی به روزنامه گاردین گفت که «جو بایدن» می‌تواند از برگزاری همه‌پرسی تحت نظر سازمان ملل در خصوص جدایی جنوب یمن حمایت کند و در ادامه مدعی شد که یک همه‌پرسی استقلال (تجزیه) با تأیید ۹۰ درصدی ساکنان استان‌های جنوبی همراه خواهد شد.

او که پیش از این مدتی استاندار «عدن» بود، از «تیم لیندرکینگ» فرستاده «جو بایدن» به یمن خواست تا با گروه «شورای انتقالی جنوب» به گفت‌وگو بنشیند و مدعی شد که مسائل یمن بدون توجه به صدای اهالی جنوب حل نخواهد شد.

الزبیدی همچنین گفت که شورای انتقالی جنوب باید نماینده‌ای در گفت‌وگوهای صلح تحت نظر سازمان ملل داشته باشد. مسأله‌ای که سازمان ملل پیش از این در مورد آن هشدار داده و گفته بود که با ورود شورای انتقالی، روند صلح پیچیده خواهد شد.

رئیس گروه شورای انتقالی جنوب، با اشاره به عملیات آزادسازی استان مأرب به دست ارتش و انصارالله یمن، گفت که این مسأله می‌تواند موجی از آوارگان را در پی داشته باشد، اما صحنه سیاسی یمن را نیز تغییر خواهد داد چرا که بخش وسیعی از مناطق باقی مانده در دست دولت منصور هادی در شمال یمن به کنترل «حوثی‌ها» در خواهد آمد.

الزبیدی همچنین گفت که با آزادسازی مأرب دولت صنعاء بر بخش بزرگی از شمال یمن مسلط می‌شود و مدعی شد که شورای انتقالی نیز بر کنترل بخش بزرگی از جنوب یمن را در دست دارد و از این رو دو طرف می‌توانند رو در روی همدیگر به مذاکره بنشینند.

با این حال مقامات جنبش انصارالله یمن بارها با رد تجزیه یمن و جدایی جنوب از شمال، این مسأله را یک طرح اماراتی و صهیونیستی ذکر کرده‌اند. یمن جنوبی با نام رسمی «جمهوری دموکراتیک خلق یمن» از ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۰ بر مناطق جنوبی و شرقی یمن کنونی حکومت می‌کرد که در سال ۱۹۹۰ با جمهوری عربی یمن (یمن شمالی) متحد شده و یک کشور واحد را تشکیل دادند.

با شعله‌ور شدن جنگ یمن و ضعف دولت مستعفی در کنترل مناطق جنوبی، گروه «شورای انتقالی جنوب» نیز در سال ۲۰۱۷ با شعار جدایی شمال از جنوب تشکیل شد و بسرعت حمایت مقامات اماراتی را جلب کرد. مقامات و تحلیلگران اسرائیلی نیز در یک سال گذشته بارها از جدایی جنوب از شمال یمن حمایت کرده‌اند. الزبیدی نیز در یک مصاحبه‌ای گفته است که در صورت تشکیل کشور یمن جنوبی، بی تردید با رژیم صهیونیستی سازش خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها